Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Monikulttuurisen maailman kysymyksiä. Sokea oikeudenmukaisuus = ajattelutapa, jossa pyritään löytämään tasa-arvoiset oikeudet -> ollaan sokeita ihmisten.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Monikulttuurisen maailman kysymyksiä. Sokea oikeudenmukaisuus = ajattelutapa, jossa pyritään löytämään tasa-arvoiset oikeudet -> ollaan sokeita ihmisten."— Esityksen transkriptio:

1 Monikulttuurisen maailman kysymyksiä

2 Sokea oikeudenmukaisuus = ajattelutapa, jossa pyritään löytämään tasa-arvoiset oikeudet -> ollaan sokeita ihmisten erilaisuudelle  Millaisia tekijöitä mielestäsi pitäisi ottaa huomioon kun arvioidaan ihmisten yhteiskunnallisia oikeuksia?  Ihmiset kuuluvat erilaisiin ryhmiin. Pitäisikö se ottaa huomioon yhteiskunnallisissa päätöksissä? Miten?  Mitä ajatuksia herättävät käsitteet: pluralismi, monikulttuurisuus

3 Oikeus erilaiseen kohteluun  Eri ihmisryhmien erilainen kohtelu perustuu tasa-arvoisten lähtökohtien turvaamiseen. On kuitenkin herätty siihen, että on muitakin erottavan kohtelun perusteita kuin lähtökohtien tavoitteet  Mitä perusteita keksit sille, että kouluissa ei kaikkien tarvitse syödä samaa ruokaa  Millaisia oikeuksia yhteiskunnassamme on esim. liikuntarajoitteisille, erilaisille opiskelijoille eri uskontoihin tai kulttuureihin kuuluville ihmisille?

4 Oikeudenmukaisuus erojen tunnustamisena  Identiteetin merkitys kasvaa: kieli, uskonnollinen ja etninen tausta huomioidaan  Pyritään estämään ihmisten erityispiirteiden sulauttaminen valtakulttuuriin  Eriytetyt ryhmäsidonnaiset oikeudet

5 Kuvaa itsestäsi 5 piirrettä joka on osa identiteettiäsi  Pohdi, miten juuri ne piirteet erottavat sinut muista?  Miten identiteettiä ilmaistaan?  Aikeisemmin yhteisö määritti identiteetin. Miten se on nyt?

6 Taylor autenttinen: elämä ja identiteetti  Autenttinen elämä tarkoittaa itselle oman ominaisen elämän löytymistä. Itsensä toteuttamista. Tämä ei tarkoita vain yksilöllisiä valintoja vaan identiteetti ja autenttisuus syntyvät vuorovaikutuksessa muihin ihmisiin.  Autenttisuus Sartren mukaan tarkoittaa taas yhteisöllisyyden unohtamista ja itsensä valitsemista muista ihmisistä välittämättä. Ihminen on valintansa keskellä yksin, mutta itsenäisen päätöksen jälkeen uskollinen valinnalleen eli autenttinen

7 Vähemmistöoikeudet  Onko vähemmistöjen eristäminen yhteiskunnassa oikea ratkaisu? Miten se auttaa/ ei auta yksilöä.  Olisiko sellainen yhteiskunta mahdollinen jossa olisi monia erillisiä ryhmiä erillisine oikeuksineen?  Pitääkö kaikki kulttuuriset erityispiirteet säilyttää? (monet uskonnot ja kulttuurit väheksyvät naisia)

8 Chandran Kukathas  Vähemmistöjen oikeus säilyttää oman kulttuurinsa erityispiirteet pitää säilyttää, jos turvataan myös oikeus vaihtaa kulttuuria.  kommentoi

9 Leslie Green  Kulttuureita joissa ihmisoikeuksia loukataan pitäisi tukea toisin, vaikka ongelmiin puututtaisiinkin. Yksilön omat intressit tulee toteutua  Yksilön oikeus kulttuuriin ei ole rajoittamaton. Oikeutettu kulttuuri on ei loukkaa muita ihmisen tärkeitä intressejä. Kulttuurin tapoihin on puututtava jos se esimerkiksi estää muiden (esim.uskontojen) intressien toteutumista kulttuurin sisällä  S. 157 t. 1 ja 2

10 Miten ihmisoikeuksia arvioidaan?  Miten voit määritellä vakavan ihmisoikeusrikkomuksen? Milloin on oikeus puuttua muiden kulttuurien epäkohtiin? (ovatko ympärileikkaus, lievä sukupuoltenvälinen epätasa -arvo, uskonnollinen ”painostus” ihmisoikeusrikkomuksia?)  Miten voidaan arvioida mitkä asiat kuluvat kulttuuriin?  Lue s. 158 t. 1 ja 2

11 Globaali oikeudenmukaisuus  Machiavelli ja Hobbes : Poliittinen realismi = valtion tehtävänä on ylläpitää turvallisuutta ja huolehtia kansalaisten eduista  Vaihtoehtoisia malleja:  pohjimmainen ihmisoikeuksien ja tasa-arvon löytyminen ei pitäisi olla kiinni valtion tai rajoista vaan oikeudenmukaisuus pitäisi toteutua kansainvälisesti ( kosmopoliittinen näkemys)  Lähtökohtana kulttuurien erilaisuus: historia, arvot, perinteet on otettava huomioon (pluralismi)

12 Päämääränä maailman kansalaisuus  Lue s. 160 -162 t. 1 ja 2 s. 161 ja t. 1ja 2 s. 163

13 Kansainvälinen köyhyysongelma  Onko avustuksissa kyse mielestäsi enemmän oikeudenmukaisuudesta vai armeliaisuudesta? Mikä nämä tekijät eroavat toisistaan  Onko valtioilla jotka antavat avustuksia oikeus päättää niiden käytöstä?  Onko auttamisen syillä eroa jos autetaan katastrofialueita selviytymään tai maita josta eivät selviydy taloudellisesta ahdingosta. -> milloin maat ovat oikeutettuja muiden apuun?  T 1,2,3 s. 164

14 Ekologiset ongelmat Arne Naess  Maapallo on nähtävä ihmisen ja luonnon yhteisenä paikkana. Päästävä irti vastakkainasettelumallista.  Pinnallinen ajattelu malli  Pyritään hyvinvoinnin nimissä taisteluun luonnonvarojen loppumista ja ympäristön saastumista vastaan  Pyritään ympäristöongelmien tehokkaaseen ratkaisuun (ei muutokseen)  Syvällinen ekologinen ajattelu  Ihmisellä ei ole erityisasemaan muiden eliöiden joukossa. Kaikilla eliöillä on itseisarvo  Ympäristöongelmia ei voida katsoa vain ihmisen näkökulmasta

15  Syväekologia  Elämän monimuotoisuuden kunnioittaminen. Se koetaan myös elämän välttämättömyydeksi  Monimuotoisuuteen ihminen voi riistää vain omien välttämättömien tarpeiden tyydyttämineen.  Elintason jatkuvasta kehityspyrkimyksestä on päästävä eroon. Korostetaan elämän laatua

16 Linkolan eloonjäämisoppi  Lue s. 166  t: 1 ja 2  Ole näkemyksenpuolella tai vastaan.  Mitä ihminen voi tehdä ympäristönsä puolesta?  Ovatko kaikki eliöt samanarvoisia? Olisiko jokin esim. eläinlaji enemmän arvokas eloonjäämisen kannalta kuin jokin toinen?  Miten ihminen voisi parantaa elämänlaatuaan korkean elintason sijaan?  Syväekologisen näkemyksen mukaan maapallo ei tule kestämään jatkuvaa väestönkasvua. Mikä avuksi? Pitäisikö väestön kasvua rajoittaa?  Kuvaa kolme mielestäsi pahinta ihmiskunnan uhkaa tulevaisuudessa. Miten näitä voidaan käytännössä ehkäistä?

17 Ekologia ja ekosofia  Ekosofia= pyrkii ympäristöä koskevan viisauden (ymmärtämisen) luonteen löytämiseen  Kant sovellettuna: ” mitään elollista ei saa kohdella koskaan pelkkänä välineenä”  Pohdi eri eläinten merkityksiä: kalat, lehmät, kovakuoriaiset, madot. Onko Naess oikeassa kaikki eliöt ovat tasa-arvoisia?  T: 1,3 s. 169


Lataa ppt "Monikulttuurisen maailman kysymyksiä. Sokea oikeudenmukaisuus = ajattelutapa, jossa pyritään löytämään tasa-arvoiset oikeudet -> ollaan sokeita ihmisten."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google