Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo."— Esityksen transkriptio:

1 Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo

2 Tehtävän idea: A.Kokeillaan PaikkaOpin toimintoja ensimmäisen kerran. B.Harjoitellaan sijoittamaan Suomen kaupunkeja kartalle. Opiskelijoiden arviot kaupunkien sijainneista katsotaan lopuksi yhdessä. Valmis esitys tallennetaan työtilana.

3 Vaihe A. Kirjaudutaan sisään ja avataan kartta-alusta Kirjaudu sisään PaikkaOppiin palvelun etusivun vasemmasta laidasta klikkaamalla Kirjaudu -painiketta, kirjoittamalla käyttäjätunnuksesi sekä salasanasi ja painamalla alla olevaa Kirjaudu -painiketta. Kartta-alustalle pääset napauttamalla Avaa kartta-alusta -painiketta karttakuvan alareunasta. Jos palvelu kysyy uudelleen käyttäjätunnuksesi ja salasanasi, anna ne ja paina Login. Tämän jälkeen alla olevan näköinen kartta-alusta avautuu.

4 Vaihe B. Valitaan taustakartta ja merkitään kaupunki pistekohteena kartalle 1. Kartta-aineistoista kaikki valitsevat taustakartaksi pohjakartan. 2. Missä Turku sijaitsee? Opiskelijat merkitsevät pistekohteena Turun sijainnin kartta-alustalle oman käsityksensä mukaan. Työkaluvalikosta klikataan salamasymbolia (luo kohteita) ja valitaan avautuvasta alasvetovalikosta kynän kuva (lisää pistekohde).

5 4. Ominaisuustietoikkunaan määritetään kohteen tiedot. Kaikki tallentavat pistekohteet samaan kategoriaan ja luokkaan, esimerkiksi Omat paikat (kategoria), Muu oma paikka (luokka). Kaikki antavat kohteelle nimeksi Turku. Lopuksi jokainen jakaa kohteen saman kurssin jäsenille ja painaa ”Tallenna” 3. Opiskelijat täppäävät hiirillä siihen kohtaan kartoillaan, missä ajattelevat valitun kaupungin sijaitsevan. Samalla ominaisuustietoikkuna avautuu.

6 Vaihe C. Katsotaan oppilaiden luomat kohteet 5. Opettaja valitsee Kohteet -välilehdeltä oikean kurssin hakukentästä ja rastittaa sen kategorian TAI luokan, jonne opiskelijoiden kohteet on tallennettu (Luokka: Muu oma paikka). Kaikki opiskelijoiden luomat kohteet näkyvät nyt kartalla. Valitse oikea kurssi Kohteet -välilehti Rastita Muu oma paikka -luokka Omat paikat -kategoriassa Vinkki! Rastittamalla kategorian, kaikki kohteet, jotka on tallennettu luokkiin tämän kategorian alla, tulevat näkyviin kartalle. Voit valita näkyväksi myös vain yhden luokan. Jätä silloin rasti kategoria -kohdasta pois.

7 Vaihe D. Tarkastellaan kohteiden ominaisuustietoja 6. Opettaja ja opiskelijat voivat tarkastella kohteita klikkaamalla niitä kerran, jolloin ominaisuustiedot -ikkuna avautuu. Ikkunassa ovat kohteen koordinaatit, kategoria ja luokka, mahdollinen itse kirjoitettu kuvaus kohteesta sekä tieto siitä kuka kohteen on luonut. 7. Opettaja voi siis tarkastaa opiskelijoiden vastaukset joko klikkaamalla yksi kerrallaan kohteita auki TAI valitsemalla työkaluvalikosta Kohdehaku -työkalun, jossa voi etsiä kohteita hakusanan (Turku) mukaan.

8 Vaihe E. Lisätään toinen karttakerros pohjakartan päälle (extravaihe) 8. Jos halutaan katsoa minkä kunnan ja maakunnan alueille arviot osuivat, ruksataan vasemmalta Kartta-aineistoista pohjakartan lisäksi Kunnat ja maakunnat, joka on aineistoteemassa Paikannimet ja hallinnolliset rajat. Taso ilmestyy pohjakartan päälle. Tämä karttataso näkyy myös oikealla Tasot - välilehdellä. Tason säätimestä voi kokeilla karttatason läpi- näkyvyyden säätöä.

9 Vaihe F. Tallennetaan karttanäkymä työtilana 9. Opettaja voi halutessaan tallentaa tunnin lopuksi karttanäkymän työtilana. Klikkaa disketin kuvaa työkaluvalikosta. Valitse Tallenna karttanäkymä työtilaksi. Tallennusikkuna avautuu, jonne määritetään työtilan nimi ja kuvaus. Jos haluat, että muut löytävät työtilasi, rastita Näytä työtila -ruutu ja valitse kenelle haluat jakaa työtilan. Työtilan avulla sama karttanäkymä löytyy helposti tarvittaessa. Tehtävää voidaan esim. tarvittaessa jatkaa samasta näkymästä seuraavalla tunnilla (Avataan työkaluvalikosta disketin kuvasta) tai karttaa voidaan jakaa linkin avulla muille. Huom! Näkymän tallennusta työtilana ei tarvitse välttämättä tehdä, koska jokainen kohde (tässä kaupungit) on jo tallennettu kerran. Kohteet löytyvät joka tapauksessa kartalta kirjautuessasi seuraavan kerran sisään ja valitessasi saman kurssin. Työtila on siis ainoastaan pikalinkki kyseiseen näkymään (tietty paikka ja mittakaava sekä tallennetut kohteet). Vinkki: Muistathan, että jos haluat jakaa karttaa esimerkiksi opiskelijoiden vanhemmille, kaikki kohteet ja työtila täytyy merkitä julkisesti jaetuksi tallennusvaiheessa. Näin vanhempien ei tarvitse rekisteröityä PaikkaOppiin katsoakseen karttaa.


Lataa ppt "Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google