Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Työsuojelu työhyvinvoinnin kivijalkana jatkuu.. Toimiva työyhteisö vai häirintää ja epäasiallista kohtelua? 30.11.2010 Ylä-Savon ammattiopisto Ylitarkastaja.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Työsuojelu työhyvinvoinnin kivijalkana jatkuu.. Toimiva työyhteisö vai häirintää ja epäasiallista kohtelua? 30.11.2010 Ylä-Savon ammattiopisto Ylitarkastaja."— Esityksen transkriptio:

1 Työsuojelu työhyvinvoinnin kivijalkana jatkuu.. Toimiva työyhteisö vai häirintää ja epäasiallista kohtelua? 30.11.2010 Ylä-Savon ammattiopisto Ylitarkastaja Maija Lintula Itä-Suomen aluehallintovirasto Työsuojelun vastuualue

2 Maija Lintula, Itä-Suomen aluehallintovirasto, Työsuojelun vastuualue2 Luennon sisältö Toimivan työyhteisön tunnusmerkit Työnantajan oikeudet ja velvollisuudet Työntekijöiden oikeudet ja velvollisuudet Mikä on häirintää tai muuta epäasiallista kohtelua? Epäasiallisen kohtelun tapausten ehkäiseminen ja käsittely työpaikalla

3 3 Työntekoa tukeva organisaatio Työntekoa palveleva johtaminen Selkeät töiden järjestelytYhteiset pelisäännöt Yhteistyö ja vuorovai- kutuksen laatu Toiminnan jatkuva arviointi Toimivan työyhteisön peruspilarit Selkeä organisaation perustehtävä © Pekka Järvinen Toimiva työyhteisö Maija Lintula, Itä-Suomen aluehallintovirasto, Työsuojelun vastuualue

4 4 Esimiehellä on oikeus ja velvollisuus johtaa työtä työnantajalla on oikeus ja velvollisuus valvoa työntekijän tekemää työtä (työnjohto-oikeus) työnantaja voi työnjohto-oikeutensa puitteissa määrätä seuraavista työhön liittyvistä asioista mitä työtä työntekijä tekee (sisältö) miten työ tehdään (laatu) milloin työ tehdään (aika) missä työ tehdään (paikka) linjaorganisaation tehtävänä on valvoa, että esimiehet kaikilla tasoilla toimivat velvollisuuksiensa mukaisesti Maija Lintula, Itä-Suomen aluehallintovirasto, Työsuojelun vastuualue

5 5 Esimies ja työntekijöiden työhyvinvointi Sen jälkeen kun on vastaanottanut esimiestehtävän, ei voi kieltäytyä olemasta kiinnostunut alaistensa työstä ja hyvinvoinnista. Esimiehellä on vastuu alaisista ja jokaisella työntekijällä on oikeus esimieheen. Jos virallinen johtajuus ei vastaa johdettavien tarpeita, johtajuus järjestetään muulla tavoin, yleensä salaisesti ja sattumanvaraisesti. Joskus ylikuormitetut työntekijät saattavat antaa huomaamattaan myös asiakkaalle johtajan roolin. Helena Ahonen: Kuka komentaa kelloasi Maija Lintula, Itä-Suomen aluehallintovirasto, Työsuojelun vastuualue

6 6 Työnantajan sijainen (TtL 16 §) Työnantajan sijaisen tehtävät on määriteltävä riittävän tarkasti huomioon ottaen työnantajan toimialan, työn tai toiminnan luonne ja työpaikan koko. Työnantajan on huolehdittava siitä, että sijaisella on riittävä pätevyys, hänet on riittävästi perehdytetty tehtäviinsä ja että hänellä on muutenkin asianmukaiset edellytykset tässä tarkoitettujen tehtävien hoitamiseen. Maija Lintula, Itä-Suomen aluehallintovirasto, Työsuojelun vastuualue

7 7 Yhdenvertainen kohtelu Työnantajan tulee kohdella henkilöstöä tasapuolisesti esim. työhönoton, työehtojen, työjärjestelyjen ja uralla etenemisen suhteen. Mikään työsääntö, peruste tai käytäntö ei saa asettaa työntekijää epäedulliseen asemaan muihin työntekijöihin nähden. Yhdenvertaisuuslaki (21/2004) Työnantaja ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa työntekijöitä eriarvoiseen asemaan… Työnantajan on kohdeltava työntekijöitä tasapuolisesti, ellei siitä poikkeaminen ole työntekijöiden työtehtävät tai asema huomioon ottaen perusteltua. Työsopimuslaki (55/2001) Maija Lintula, Itä-Suomen aluehallintovirasto, Työsuojelun vastuualue

8 8 Työntekijöiden rooli turvallisuuden hallinnassa yleiset velvollisuudet ei saa aiheuttaa vaaraa itselle tai muille työnantajan määräyksiä ja ohjeita noudatettava noudatettava järjestystä, siisteyttä, huolellisuutta, varovaisuutta ei saa häiritä tai kohdella epäasiallisesti työtovereita vikojen ja puutteellisuuksien poistaminen ja niistä ilmoittaminen henkilösuojainten käyttö ja hoito; asianmukainen vaatetus työvälineiden ja vaarallisten aineiden käyttö asianmukaisesti turvallisuus- ja suojalaitetta ei saa poistaa/kytkeä pois ilman erityistä syytä työntekijällä oikeus pidättäytyä vaarallisesta työstä Työturvallisuuslaki (738/2002), 4. luku Maija Lintula, Itä-Suomen aluehallintovirasto, Työsuojelun vastuualue

9 9 Työntekijöiden rooli työntekijänä ja asemavaltuudet Työntekijän on tehtävä työnsä huolellisesti noudattaen niitä määräyksiä, joita työnantaja antaa toimivaltansa mukaisesti työn suorittamisesta. Työntekijän on toiminnassaan vältettävä kaikkea, mikä on ristiriidassa hänen asemassaan olevalta työntekijältä kohtuuden mukaan vaadittavan menettelyn kanssa. Työntekijän on noudatettava työtehtävien ja työolojen edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta sekä huolehdittava käytettävissään olevin keinoin niin omasta kuin työpaikalla olevien muiden työntekijöiden turvallisuudesta. Työsopimuslaki luku 3 1§, 2 § Maija Lintula, Itä-Suomen aluehallintovirasto, Työsuojelun vastuualue

10 10 Työssä kuormittumista lisääviä tekijöitä. Kuormittumisella usein yhteys myös häirinnän ja epäasiallisen kohtelun kokemuksiin liikaa työtä / tehtävät jaettu epätasaisesti tehtäväkuvan epäselvyys puutteellinen perehdytys / osaaminen työntekijä ei saa tukea työhön liittyvissä ongelmissa (esimieheltä, työtovereilta) johtamisongelmat ongelmiin ei puututa sovittujen asioiden toteutumista ei seurata työajan hallinta puutteellista / ylityötä Maija Lintula, Itä-Suomen aluehallintovirasto, Työsuojelun vastuualue

11 11 Työn kuormitustekijöiden välttäminen ja vähentäminen Jos työntekijän todetaan työssään kuormittuvan hänen terveyttään vaarantavalla tavalla, työnantajan on asiasta tiedon saatuaan käytettävissään olevin keinoin ryhdyttävä toimiin kuormitustekijöiden selvittämiseksi sekä vaaran välttämiseksi että vähentämiseksi. Työturvallisuuslaki 25 § Työntekijällä on perustellusta syystä oikeus pyytää työterveyshuollosta selvitys omasta työssä kuormittumisestaan. Työterveyshuoltolaki 12 § Maija Lintula, Itä-Suomen aluehallintovirasto, Työsuojelun vastuualue

12 12 Häirinnän ja muun epäasiallisen kohtelun välttäminen ja poistaminen Työntekijän on vältettävä sellaista muihin työntekijöihin kohdistuvaa häirintää tai muuta epäasiallista kohtelua, joka aiheuttaa heidän turvallisuudelleen tai terveydelleen haittaa tai vaaraa. Työturvallisuuslaki 18 § Jos työssä esiintyy työntekijään kohdistuvaa hänen terveydelleen haittaa tai vaaraa aiheuttavaa häirintää tai muuta epäasiallista kohtelua, työnantajan tulee asiasta tiedon saatuaan käytettävissään olevin keinoin ryhdyttävä toimiin epäkohdan poistamiseksi. Työturvallisuuslaki 28 § Maija Lintula, Itä-Suomen aluehallintovirasto, Työsuojelun vastuualue

13 13 Mitä on häirintä tai muu epäasiallinen kohtelu? Häirintä tai muu epäasiallinen kohtelu ovat lain, sopimuksen ja hyvän tavan vastaista käyttäytymistä, tekoja tai laiminlyöntejä työpaikalla. Ongelmaa tulee aina kuvata tekona, käyttäytymisenä tai laiminlyöntinä, jotta sitä voidaan verrata laissa säädettyihin ja sovittuihin toimintavelvollisuuksiin. Maija Lintula, Itä-Suomen aluehallintovirasto, Työsuojelun vastuualue

14 14 Mikä ei ole häirintää tai muu epäasiallista kohtelua? työnjohto-oikeuteen liittyvä vallan käyttö työhön sisältyvien päätösten, erilaisten tulkintojen ja ongelmien asiallinen käsittely perustellut kurinpidolliset toimet työntekijän ohjaaminen perustellusta syystä työkykyä koskevaan tutkimukseen, kun siitä on keskusteltu ensin työntekijän kanssa Maija Lintula, Itä-Suomen aluehallintovirasto, Työsuojelun vastuualue

15 15 Esimerkkejä epäasiallisesta toiminnasta työpaikalla (1) esimiesaseman väärin käyttö ( epäasialliset työhön kuulumattomat määräykset) epätasapuolinen kohtelu liian vähäisten, liian vaikeiden tehtävien antaminen ilman perehdyttämistä tarkoituksellinen ”ohijohtamien” –ylempi esimies ohittaa alemman esimiehen samanarvoiseen työtoveriin kohdistuva ”pomottelu” työtehtävien laiminlyönnistä johtuva toisten työntekijöiden kuormittaminen (koskee sekä esimiehiä että työntekijöitä) Maija Lintula, Itä-Suomen aluehallintovirasto, Työsuojelun vastuualue

16 16 Esimerkkejä epäasiallisesta toiminnasta työpaikalla (2) yhteistyöstä kieltäytyminen epäasiallinen kielenkäyttö, asiaton vihjailu, mustamaalaaminen negatiiviset viittaukset henkilön persoonaan >> puhutaan asioista, ei ihmisistä! negatiivinen sanaton / ristiriitainen viestintä sosiaalinen eristäminen ja tiedon ulkopuolelle jättäminen jatkuva työhön kohdistuva kritiikki ja aliarviointi Opi arvioimaan myös omaa käyttäytymistäsi Maija Lintula, Itä-Suomen aluehallintovirasto, Työsuojelun vastuualue

17 17 Esimiehen puuttumisvelvollisuus Lähimmän esimiehen on puututtava tilanteeseen silloin, kun hän joko näkee itse tai saa tiedon siitä, että jonkun henkilön käytös työpaikalla vaikeuttaa perustehtävän suorittamista ja yhteistyön tekemistä. Maija Lintula, Itä-Suomen aluehallintovirasto, Työsuojelun vastuualue

18 18 Miksi ongelmiin puuttuminen on niin vaikeaa? Esimies liian sisällä ongelmissa tai liian etäällä – ei tiedä ongelmista Helpompi kieltää ongelmat kuin käsitellä niitä Puutteelliset vuorovaikutustaidot ja kielteisten reaktioiden pelko Pelätään, että loukataan ja oman ”räjähtämisen” pelko Pelko, että puuttumalla työongelmiin samalla sohii alaisen henkilökohtaisiin asioihin Pelko, että tilanne pahenee tai ei haluta astua toisten varpaille Ongelman toinen osapuoli on esimiehen puoliso Halutaan pysyä ”hyvänä tyyppinä” alaisten silmissä Pelko, että joudutaan tekemään ikäviä päätöksiä Väärä solidaarisuus tai vääristynyt käsitys auttamisesta ”Säästetään” rasittuneita työntekijöitä tai esimies ei jaksa puuttua Puuttuminen aiheuttaa ”lisätyötä” Pelko muutoksesta, jonka ongelman ratkaisu saattaisi tuoda Ongelmien pitkittyessä niiden todelliset syyt hämärtyvät ja korvautuvat ongelmakierteen seurauksilla Esimiesten vaihtumisen seurauksena ei tiedetä ongelmista Esimiesten suosikkijärjestelmät tai vaikeus ottaa esimiehen rooli Ei tietoa ratkaisuiksi tai riittämättömyyden tunne ja syyllisyys Esimieheltä puuttuu johdon tuki Ongelmat muuttuneet tavaksi toimia Lähde: Pekka Järvinen, Tampereen aluetyöterveyslaitos Maija Lintula, Itä-Suomen aluehallintovirasto, Työsuojelun vastuualue

19 19 Jos häirintäkokemus tulee ilmi työpaikalla Työnantajan on selvitettävä tapahtumien kulku ja noudatettava johdonmukaisia toimia ja ratkaisuja suhteessa työntekijöihinsä. >>Toimintamalli Selvityksen jälkeen hänen tulee poistaa häirinnän mahdollisuus työ- tai muilla järjestelyillä sekä antamalla työntekijöille opetusta ja ohjausta tällaisia tilanteita varten. Maija Lintula, Itä-Suomen aluehallintovirasto, Työsuojelun vastuualue

20 20 Muista seuraavat asiat häirintäkokemuksen selvittelypalaverissa (1) palavereista sovitaan hyvissä ajoin (esityslista) erillinen keskustelu osapuolten kanssa yhteinen keskustelu osapuolten kanssa tosiasioiden etsiminen muistion tekeminen: kirjataan keskeiset asiat keskustelusta ja erityisesti se, mitä on sovittu ja miten seuranta on järjestetty tarvittaessa työnjohdolliset toimet työntekijä voi käyttää tukihenkilöä (työsuojeluvaltuutettu, luottamusmies) Yhtään lisäloukkausta ei sallita selvittelypalaverissa! Maija Lintula, Itä-Suomen aluehallintovirasto, Työsuojelun vastuualue

21 21 Muista seuraavat asiat häirintäkokemuksen selvittelypalaverissa (2) Työnantajan rooli selvittää ongelma ilman ennakkoasenteita varmistaa, että epäasiallisuudet lopetetaan ja että työnteko sujuu asiallisella tavalla Työsuojeluvaltuutetun rooli tms. tukihenkilön rooli huolehtii, että asia käsitellään asiallisesti ja saatetaan loppuun (seuranta) toimii tuettavan silminä ja korvina (ennakkokeskustelut) Työterveyshuollon tms. ulkopuolisen asiantuntijan rooli antaa tukea ja ulkopuolista näkemystä prosessin etenemiseen (tuntee työnantajan ja työntekijän oikeudet ja velvollisuudet) arvioi tilanteen terveydellisiä vaaroja Maija Lintula, Itä-Suomen aluehallintovirasto, Työsuojelun vastuualue

22 22 Epäasiallisen kohtelun ehkäiseminen Yhteisesti sovittu toimintamalli kaikkien tiedossa määritelmä, mikä on asiallista (perustyön ja yhteistyön tekemistä tukevaa) käyttäytymistä mikä epäasiallista (perustyön ja yhteistyön tekemistä vaikeuttavaa) käyttäytymistä työpaikalla kaikkien tiedossa, miten häirintätilanteissa toimitaan kaikkien tiedossa, mitä työnjohdollisia toimia työnantaja voi käyttää häirintätilanteissa esimiesten koulutus >> puuttumisvelvollisuus työntekijöiden koulutus >> perehdyttäminen seurannan järjestäminen Maija Lintula, Itä-Suomen aluehallintovirasto, Työsuojelun vastuualue

23 23 Työsuojelun vastuualueen ohjaus ja valvonta häirintätapauksissa ohjataan asiakasta ilmoittamaan häirinnästä ja epäasiallisesta kohtelusta työnantajalle, jolloin työnantajan selvitettävä epäkohta ja poistettava se jos työnantaja ei ryhdy toimiin, selvityspyyntö työnantajalta tarkastuskertomus, jossa toimintaohje tai kehotus työnantajalle tarvittaessa ilmoitus poliisille esitutkintaa varten Maija Lintula, Itä-Suomen aluehallintovirasto, Työsuojelun vastuualue

24 24 Henkilökemioita vai toimivia pelisääntöjä? Henkilökemioiden ymmärtämisen sijaan työpaikoilla pitää sopia, millainen käyttäytyminen on asiallista ja luoda pelisääntöjä, joiden mukaan toimitaan. Työpaikalla tulee muuttaa työpaikan ihmisten käyttäytymistä, ei tehdä työpaikan ongelmista psykologisia. Työyhteisön tehtävänä ei ole psykologisoida itseään, vaan töissä ollaan töiden takia – millainen pitää keskustelukulttuurin olla, että työt saadaan tehtyä? Kiusaamista nähdään sielläkin, missä on vain erimielisyyttä, erilaisia toimintatapoja ja näkemyksiä. Maija Lintula, Itä-Suomen aluehallintovirasto, Työsuojelun vastuualue

25 25 Jokaisella on vastuu! Epäasiallisen kohtelun ja kiusaamisen hinta yrityksille on kova. Paitsi kiusatulla, myös tilannetta seuraavilla on merkittävästi korkeampi yleisstressitaso, henkisiä stressireaktioita, epävarmuutta ja fyysisiä oireita. Psykologia Maarit Vartia Työterveyslaitos Häirintä ja epäasiallinen käyttäytyminen loppuvat työpaikoilla silloin, kun asiaa sivusta seuraava hiljainen enemmistö ei hyväksy asiaa. Työterveyslääkäri, kirjailija Juhani Seppänen: Hullu työtä tekee Opi sietämään erilaisuutta Maija Lintula, Itä-Suomen aluehallintovirasto, Työsuojelun vastuualue

26 26 Materiaalia Epäasiallinen kohtelu – ohjeita häirinnän ja muun epäasiallisen kohtelun ehkäisyyn ja käsittelyyn työpaikalla Työsuojeluhallinto, työsuojeluoppaita ja –ohjeita 42 (Työsuojelupiirien palvelukeskus) http://tyosuojelujulkaisut.wshop.fi/documents/2010/05/TSO_42.pdf Räsänen, Roth: Hankalat tyypit työelämässä Työterveyslaitos 2007 Helena Ahonen:Kuka Komentaa kelloasi Maija Lintula, Itä-Suomen aluehallintovirasto, Työsuojelun vastuualue


Lataa ppt "Työsuojelu työhyvinvoinnin kivijalkana jatkuu.. Toimiva työyhteisö vai häirintää ja epäasiallista kohtelua? 30.11.2010 Ylä-Savon ammattiopisto Ylitarkastaja."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google