Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hinnoittelu- ja kannattavuus Talouden seuranta 1 Sisältö Johdanto kannattavaan yritystoimintaan Kustannukset Tuotehinnoittelu Kannattavuuslaskelmat Investoinnit/poistot.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hinnoittelu- ja kannattavuus Talouden seuranta 1 Sisältö Johdanto kannattavaan yritystoimintaan Kustannukset Tuotehinnoittelu Kannattavuuslaskelmat Investoinnit/poistot."— Esityksen transkriptio:

1 Hinnoittelu- ja kannattavuus Talouden seuranta 1 Sisältö Johdanto kannattavaan yritystoimintaan Kustannukset Tuotehinnoittelu Kannattavuuslaskelmat Investoinnit/poistot Osallistujien omat caset excel ******************************* Kannattavuuden suunnittelu Tilinpäätöstietojen lukeminen Rahoituslaskelmat Kai Selander www.selanderoy.fi

2 Hinnoittelu ja kannattavuus Kai Selander 2 Hinnoittelu ilman kustannusten huomioimista on arvailua

3 Kai Selander 3 Kannattavuus: toiminnasta syntyneet tuotot ovat suuremmat kuin kustannukset tietyllä aikavälillä Taloudellisuus: tehokasta ja säästäväistä toimintaa Rahoitus: riittävästi rahaa käytännön toimintaan oikellla hetkellä Hinnoittelu: tuotteen tai palvelun hinta on määritelty yrityksen strategian mukaisesti siten, että hinta tyydyttää asikasta ja toiminta on kannattavaa Kannattava toiminta ei välttämättä taloudellista. Kannattava ja taloudellinen toiminta ei takaa rahoituksen riittävyyttä

4 Kai Selander 4 Ennen hinnoittelua on löydettävä vastaukset seuraaviin kysymyksiin: Mitkä ovat valmistuskustannukset? Mikä on ”sopiva” markkinahinta? Mitä muita tavoitteita on kannattavuuden lisäksi? Hinnoittelumenetelmät Kustannusperusteinen Markkinahintainen Arvoperusteinen Yrityksen tavoitteisiin liittyvä

5 Muuttuvat: (välittömät kulut) Riippuvat suoraan myyntimäärästä Tuotteille suoraan kohdistettavat kustannukset Puolikiinteät: osa palkoista, energia, Yleensä kannattaa sijoittaa kiinteiksi kuluiksi, mahdollisesti osa mukuihin Kiinteät: (välilliset kulut) Kk-palkat, vuokrat, markkinointi, hallinto, toimistokulut, vakuutukset... Jako muuttuviin ja kiinteisiin yleensä tarpeellinen sisäisissä hinnoittelu ja kannattavuulaskelmissa Kirjanpidossa kustannuksia ei yleensä jaeta muuttuviin ja kiinteisiin Kai Selander 5

6 Hinnoittelu ja kannattavuuden suunnittelu yrityksen sisäistä laskentaa Mistä löydät kustannukset ? Mikä yhteys kirjanpitoon ? 1 ) Voidaan käyttää kirjapitoa kannattavuuslaskelmien perustana * työvälineet kirjapito-ohjelmassa 2) Tehdään omia laskennallisia hinnoittelu- ja kannattavuuslaskelmia * käytetään esim. taulukkolaskentaohjelmaa Kenelle yrityksen johto kertoo kannattavuudesta ? Kai Selander 6

7 Verollinen MH Alv Veroton MH 100% Välittömät kulut Myyntikate Palkkakulut Palkkakate Kiinteät kulut Käyttökate Mitä kustannuksia voi voidaan (kannattaa) kohdistaa tuotteelle ? Hinnoittelun perustana aina yrityksen hinnoittelupolitiikka ? Kai Selander 7

8 8 Juomat:  Raaka-ainekustannukset selvitettävissä (myyntikate)  Palkka- tai kiinteitä kuluja ei juuri kannata kohdistaa yhdelle tuotteelle Ruoka:  Raaka-ainekustannukset selvitettävissä (myyntikate)  Palkkakate laskettavissa: annoksen standardityöaika (min) Majoitus:  Hotellissa yhdelle myydylle huoneelle siivous ja liinavaatteet. Esim. energiakulut suurempina kokonaisuuksina (pv,vk,kk). Ohjelmapalvelut:  Kulurakenne vaihtelee. Useissa ohjelmapalveluissa ei muuttuvia kuluja lainkaan (esim köysikiipeily).  Kiinteitä kuluja ei kannata väkisin jakaa osallistujille

9 Laskutapa 1: Määritetään myyntihinta markkinoiden mukaan ja tarkastetaan kate% (taulukkolaskenta) Verollinen MH Alv Veroton MH 100% Välittömät kulut Myyntikate Laskutapa 2: Määritetään haluttu kate% (kerroin) ja lasketaan verollinen myyntihinta (käsin) Verollinen MH Alv Veroton MH 100% Välittömät kulut Myyntikate Kai Selander 9

10 10 - Päivä/kk/vuosi -tasolla pystytään selvittämään muuttuvien kulujen lisäksi, palkkakulut ja kiinteät kustannukset - Ongelmana kustannusten löytäminen, kohdistaminen esim. osastolle - usein joudutaan arvioimaan ja määrittämään jakoperusteita -Tietojen lähteinä kirjanpito, omat laskelmat, tarkemmat pistokokeet Myyntituotot -Alv Liikevaihto - muuttuvat kulut Myyntikate - Henkilöstökulut Palkkakate - Muut kiinteät kulut Tulos = käyttökate Rakenne vastaa tuotehinnoittelumallia verollinen myynti (brutto) veroton myynti (netto) 100 % Tuotekohtainen kate Kertoo hinnoittelusta ja ostoista Kertoo oikean työpanoksen Kertoo lopullisen kannattavuuden

11 Kai Selander 11 Tuotteita myyvä yritys Keskity tuotesuunnitteluun ja ostoihin. Suuret muuttuvat kulut. Myyntikate% tärkeä. - Ravintola - Vaateliike Hyvät tuotteet, helppo myydä hyvällä katteella. Kapasiteettia myyvä yritys Keskity tuottojen maksimointiin Pienet muuttuvat kulut- suuret kiinteät kulut Suhteellisen kiinteät henkilöstökulut - Hotelli - Lentoyhtiö - Vuokraustoiminta Revenue management Palveluita myyvä yritys Keskity työpanoksen hinnoitteluun Pienet muuttuvat kulut Suuret henkilöstokulut - Ohjelmapalvelut - Terveyden hoito Mitä pitää tehdä, että asiakkaat maksavat työpanoksestasi ?

12 Kai Selander 12 Myynnin aikaansaamiseksi tarvitaan siihen kohdistuvien kustannusten lisäksi pitkävaikutteisia investointeja Nämä investoinnit tulee jakaa vaikutusajalleen eli vähentää investointi myyntituloista vuosittain ( kuukausittain ?) Jos tarvittavia investointeja ei huomioida jää todellinen kannattavuus selvittämättä Jakoperusteena sisäisessä laskennassa voidaan käyttää a)Verottajan poistoprosentteja - esim. koneet ja kalusto max 25% b) Omia arvioituja jakoperusteita - esim. 5000e /500 käyttökertaa = 10 e/kerta

13 Kuvion tarkoituksena yrityksen kannattavuuden kuvaaminen eri liikevaihdoilla ( laskelma aina yksi piste) 13 Kai Selander Liikevaihto Kustannukset Kikut Mukut Käyttö- kate Yritys 1 Liikevaihto Kustannukset Kikut Mukut Käyttö- kate Yritys 2 Tuotantoyritys - suuret tuotekohtaiset kustannukset (mukut) -Keskityttävä tuotesuunnitteluun -Elintarvikeyritys, ravintola Markkinointiyritys - Suuret kiinteät kulut - Keskityttävä markkinointiin ja myyntityöhön -Hotelli, kylpylä


Lataa ppt "Hinnoittelu- ja kannattavuus Talouden seuranta 1 Sisältö Johdanto kannattavaan yritystoimintaan Kustannukset Tuotehinnoittelu Kannattavuuslaskelmat Investoinnit/poistot."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google