Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sähköinen hyvinvointikertomus, EVA ja vuosikellot johtamisen, suunnittelun ja arvioinnin työvälineinä TerPS2 Suvi Helanen 2014.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sähköinen hyvinvointikertomus, EVA ja vuosikellot johtamisen, suunnittelun ja arvioinnin työvälineinä TerPS2 Suvi Helanen 2014."— Esityksen transkriptio:

1 Sähköinen hyvinvointikertomus, EVA ja vuosikellot johtamisen, suunnittelun ja arvioinnin työvälineinä TerPS2 Suvi Helanen 2014

2 Kunta pyrkii edistämään asukkaidensa hyvinvointia ja kestävää kehitystä alueellaan Kunta pyrkii edistämään asukkaidensa hyvinvointia ja kestävää kehitystä alueellaan Kuntalaki 1 § 2TerPS2 - SH - 2013-2014

3 Kuntalain 1 §:n toteutuminen …kysykää aika ajoin itseltänne Miten minä omassa työssäni, tehtävässäni, päättäjänä, esittelijän ja valmistelijan vastuulla toteutan Kuntalain 1§:n henkeä ja velvoitetta? Miten kuntalaisten hyvinvoinnin ja kestävän kehityksen edistäminen näkyy tekemisissäni? Miten toteutamme ko. velvoitetta parhaiten yhdessä, hyvinvointiryhmässä? TerPS2 - SH - 20133

4 HYVINVOINTIKERTOMUKSEN VALMISTELU Säännöllinen raportointi valtuustolle ja viranhaltijajohdolle Asioiden valmistelu johtoryhmälle Toimeenpanon tukeminen Tiedolla johtaminen & hyvinvoinnin edistämisen suunnittelu, seuranta ja arviointi Yhteisten käytäntöjen sopiminen Eri hallinnonalojen ammattilaisten osaamisen tukeminen Osaamisen vahvistaminen Ennakkoarvioinnin käytännöistä sopiminen Ennakkoarviointiosaamisen tukeminen SÄHKÖINEN EVA / HYVINVOINTIKERTOMUS Vaikutusten ennakkoarvioinnin (EVAn) koordinointi Alueellisten sopimusten ja tehtävien valmistelu johtoryhmälle Alueellisesta yhteistyöstä vastaaminen oman kunnan osalta Yhteistyö esim. järjestöjen yms. toimijoiden kanssa Alueellinen yhteistyö Hyvinvointiryhmän tehtäviä 4 (THL 2010, 16. Kursivoitu teksti on Terveempi Pohjois-Suomi 2 -hankkeen lisäys.) TerPS2 - SH - 2013

5 Velvoite raportointiin 5 Terveydenhuoltolaki 12 § Kuntalaisten terveydestä ja hyvinvoinnista sekä toteutetuista toimenpiteistä on raportoitava valtuustolle vuosittain, minkä lisäksi valtuustolle on kerran valtuustokaudessa valmisteltava laajempi hyvinvointikertomus. Ehdotus sosiaalihuoltolaiksi 9 § * Hyvinvoinnin edistämisen vastuutahon on raportoitava kunnanvaltuustolle asukkaiden hyvinvoinnista vuosittain hyvissä ajoin ennen seuraavaa kalenterivuotta koskevan talousarvion laatimista. Lisäksi valtuustolle on valmisteltava kerran valtuustokaudessa laajempi hyvinvointikertomus. Kunnan on raportoinnin perusteella tarkistettava hyvinvoinnin edistämisen tavoitteita ja niitä tukevia toimenpiteitä. Raportoinnin tulokset on huomioitava talousarviota laadittaessa. * Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2012: 21,169. TerPS2 - SH - 2013-2014

6 Hyvinvointityön kokonaisuus kunnissa Kunnissa vallitsee hyvinvointijohtamisen kulttuuri, joka perustuu pysyviin, toimiviin rakenteisiin ja laajaan yhteiseen hyvinvoinnin kokonaiskuvaan ja vastuuseen Tavoitetila: Kunnissa vallitsee hyvinvointijohtamisen kulttuuri, joka perustuu pysyviin, toimiviin rakenteisiin ja laajaan yhteiseen hyvinvoinnin kokonaiskuvaan ja vastuuseen Tarvitaan: vuosikello Kuntasuunnittelun integraatio/kunnan vuosikello: Sähköinen hyvinvointikertomus indikaattoreineen mukaan kunnan talouden ja toiminnan suunnitteluun, ohjaamaan sitä Hyvinvointitietoa, mittareita, osoittimia ► tiedolla johtaminen ja vaikuttavuus, arviointi TerPS2 - SH - 2013-20146

7 Vasta sitten, kun hyvinvoinnin edistäminen liitetään osaksi kunnan toiminnan ja talouden suunnittelua ja kytketään kunnan talousarvion laadintaan, hyvinvointistrategioista ja -työstä tulee vakavasti otettavaa kunnallispolitiikkaa. Vasta sitten, kun hyvinvoinnin edistäminen liitetään osaksi kunnan toiminnan ja talouden suunnittelua ja kytketään kunnan talousarvion laadintaan, hyvinvointistrategioista ja -työstä tulee vakavasti otettavaa kunnallispolitiikkaa. 7 (Uusitalo ym. 2003, 54) TerPS2 - SH - 2013-2014

8 Mikä hyvinvointikertomus on? 8 Kunnassa eri hallinnonalojen asiantuntijoiden yhdessä laatima asiakirja  Hyvinvointijohtamisen työväline  Poliittisen päätöksenteon tuki  Kunnan strategiatyön sekä toiminnan ja talouden suunnittelun yksi perusta  Seurannan ja arvioinnin työväline Väestöryhmittäinen hyvinvointitieto ja sen tulkinta  Hyvinvointitarpeiden kartoitus Hyvinvoinnin edistämisen suunnitelma Toteutuneen hyvinvoinnin edistämistoiminnan ja hyvinvointipolitiikan arviointi (Terveempi Pohjois-Suomi 2- hankkeen sovellus lähteestä THL 2009) TerPS2 - SH - 2013-2014

9 Hyvinvointikertomus osana kunnan omia ohjausvälineitä 9 Suunnitelmat (toteuttavat ja tarkentavat hyvinvointikertomuksen linjauksia) Ohjelmat (toteuttavat ja tarkentavat hyvinvointikertomuksen linjauksia) Hyvinvointikertomus Täsmentää kuntastrategian ja toiminnan ja talouden suunnitelman hyvinvoinnin edistämistä koskevia näkökulmia: painopistealueet, kehittämiskohteet, tavoitteet, toimenpiteet, resurssit ja arviointimittarit Toiminnan ja talouden suunnitelma Strategian vuosittainen toimeenpano: eri toimielinten toiminnalliset, taloudelliset ja laadulliset tavoitteet, niiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot Kuntastrategia Linjaa kunnan tulevaisuuden tahtotilaa ja tavoitteita (Pauni 2008; Pauni 2012; Paunin henkilökohtainen tiedonanto 2013; Kursivoidut tekstit ovat TerPS2-hankkeen lisäyksiä.) TerPS2 - SH - 2013-2014

10 Päättäjille ja johtaville viranhaltijoille huomioitavaksi: Hyvinvointikertomus sisältää tietoa kuntalaisten hyvinvoinnista ja terveydestä, niihin vaikuttavista tekijöistä sekä kunnan / alueen mahdollisuuksista kuntalaisten hyvinvoinnin edistämiseen Lähtökohtana on, että hyvinvointikertomuksen johtopäätökset toimivat kunnan strategisen suunnittelun perustana Tiedot kerätään väestöryhmittäin, mikä mahdollistaa tarvittavien toimien kohdentamisen TerPS2 - SH - 2013-201410

11 Tiedolla johtaminen auttaa näkemään tulevaisuuteen Laadukkaat palvelut edellyttävät palvelutarpeiden ennakoimista ja palveluresurssien oikeaa kohdentamista. Tiedosta tehoa kunnan talouden ja toiminnan, palveluiden suunnitteluun ja päätöksentekoon.

12 Hyvinvointitieto (Sosiaali- ja terveys)palveluiden johtamisen apuvälineenä ei ole käytössä riittävän kattavaa tulevaisuuteen luotaavaa tietoa, joka kertoisi kansalaisten hyvinvoinnin kehittymisestä. Johdon saama tieto on taaksepäin katsovaa, seurantamittaristo on toimintokohtainen ja tieto ei tue strategista päätöksentekoa. Lisäksi tieto on hajautunut useisiin järjestelmiin. Lähde: Sitra 2013

13 Uutta ajattelua… Nykyrakenteet edellyttävät tiedon kokoamista, keräämistä, yhdistämistä ja visualisointia kokonaisuuden johtamisen mahdollistamiseksi - entisen hallintokunnittain siiloutuneen ja toimintokohtaisen tiedon sijasta.

14 Luotettavaa tietoa hyvän päätöksenteon tueksi Kun olemassa olevaa tietoa voidaan jalostaa nykyistä paremmin, siitä saadaan merkittävää hyötyä päätöksenteon ja suunnittelun tueksi. Tiedolla johtamisella varmistetaan, että kunnan johdolla on päätöksenteon tukena tuorein ja laadukkain tieto menneisyydestä, tästä hetkestä ja tulevaisuudesta.

15 Luotettavaa tietoa hyvän päätöksenteon tueksi Olennaisia näkökulmia ovat hyvinvointipalveluiden kysynnän ennustaminen ja käytettävissä olevien resurssien avulla kohdennettavat ja tuotettavat palvelut. Johto seuraa kysyntää ja tarjontaa hyvinvointi-indikaattorien avulla.

16 Hyvinvoinnin edistämisen vuosittainen mittaus ja raportointi, huomioitavaa: Seurannassa ja arvioinnissa hyödynnetään osoittimia / indikaattoreita, jotka kuvaavat hyvinvointikertomuksessa linjattujen uudistusten toimeenpanoa joiden avulla arvioidaan miten toiminnallinen muutos edistyy (esim. hyvien käytäntöjen levittäminen, osaamisen kehittäminen, asiakastyön uudistuminen, mahdolliset projektiluonteiset erityistoimet…) joista vuosittainen tieto on saatavilla jotka reagoivat muutoksiin nopeammin kuin tilastoindikaattorit joita saadaan kunnan omista tieto- ja seurantajärjestelmistä TerPS2 - SH - 2013-201416

17 Sisäinen arviointitieto osaksi hyvinvointikertomuksen vuosiraportointia Omista tietojärjestelmistä apua tiedon keräämisessä, muokkaamisessa ja esittämisessä päätöksentekoa varten tietojärjestelmän tehtävänä on välittää käyttäjilleen tarvittavaa informaatiota tieto on osa toiminnan ohjausjärjestelmää Tietojärjestelmiä on eri tarkoituksiin henkilökohtaiset asiakas- ja potilastietojärjestelmät työryhmien tietojärjestelmät organisaation tietojärjestelmät organisaatioiden väliset tietojärjestelmät kansalliset tietojärjestelmät TerPS2 - SH - 2013-201417

18 Huomioitavaa vuosikelloajattelussa Hallinnon ja päätöksenteon vuosikello Taloussuunnittelun vuosikello Hyvinvointikertomus-prosessin vuosikello Toimielinten (käyttösuunnitelma)vuosikello Seurannan ja arvioinnin vuosikello -> Tavoitteena yhdistää nämä omat paikalliset tarpeet ja reunaehdot huomioiden TerPS2 - SH - 2013-201418

19 TerPS2 - SH - 2013-201419

20 Laajan hvk:n prosessi kunnan vuosikellossa TerPS2 - SH - 2013-201420

21 Vuosittaisen raportin prosessi kunnan vuosikellossa TerPS2 - SH - 2013-201421

22 Kunnan talouden ja toiminnan suunnittelun sekä hvk-prosessin vuosikello toimijoittain TerPS2 - SH - 2013-201422

23 Toiminnan ja talousarvion valmisteluprosessi Tammi- kuu Helmi- kuu Maalis- kuu Huhti- kuu Touko- kuu Kesä- kuu Heinä- kuu Elo- kuu Syys- kuu Loka- kuu Marras- kuu Joulu- kuu Väestön hyvinvoinnin ja palvelujen kuvaus /indikaattorit Kuntalaisten osallisuus (kokemus) Järjestöt ja 3.sektori (kokemus) yhteistyöseminaari + neuvostot Yhteenveto hyvinvoinnin vahvuuksista ja kehittämiskohteista Arviointi hallintokuntien toimen- piteiden vaikuttavuudesta TP TP Strategian valmistelu ja Hyväksyminen TA:n suunnitteluohje, valmistelu ja ta esitys ja luottamushenkilökäsittely Prosessien TA valmistelu, esitykset ja lautakuntakäsittelyt Toimenpide- ja resurssiesitykset hyvinvoinnin kehittämiskohteisiin Strategia, ohjelmat ja muut toimintaa ohjaavat asiakirjat Palvelujen järjestämisohjelman tarkistaminen Käyttösuunn. valmistelu prosesseissa konkreettiset toimenpit. + mittarit Hvk:n, talousarvion ja toimintasuunn. hyväksyminen luottamushenk.käsit Hyvinvointijohtaminen kunnan talouden ja toiminnan suunnittelun vuosikellossa, valmisteluprosessin vaiheittain (esimerkkinä Oulun kaupunki) TerPS2 - SH - 2013-201423

24 Lautakunnat ja johtokunnat Käyttösuunnitelmien hyväksyminen alkavalle vuodelle Johtokunnat hyväksyvät lopulliset talousarviot KV 14.2 Palvelumalli2020 työpaja Tammi Helmi Maalis Huhti Touko Kesä Heinä Elo Syys Loka Marras Joulu Talousarvio strategian toteuttajana, Oulu KH+KV 8.5. Talousarvion valmistelun linjaukset vuodelle 2014, seminaari KH 9.9 yhteenveto hk-vaiheesta KV 16.9 yhteenveto hk-vaiheesta Strategiset linjaukset Päätöksen- teko KH budjettiriihi 7.11 KV 17.6 suunnitteluohje tiedoksi 30.8 lautakuntien ja johtokuntien esitykset KV vero- päätös 14.10 KV TA2014 ja TS2015-2016 25.11 ja päätös 2.12. Suunnit- teluohje KH 20.5 KJ TA-esitys 28.10 TP2012 KH 21.3 ja 26.3 TP2012 KV 17.6 KH TA-esitys 18.11. KV strategiatyöpajat: 19.2,,20.3, 3.4, 24.4 ja16.5 KV kaupunkistrategian hyväksyminen Alueellisten yhteistyöryhmien lausunnot VÄLITP. KV 16.9 KH 9.9 Kuntalaisten kannanotto kj- esitykseen KH+KV 4.11. Talousarvioseminaari Päivitetty 10.6.2013 TerPS2 - SH - 2013-201424

25 Oulu TerPS2 - SH - 2013-201425

26 Hyvinvointiryhmän tehtävämatriisi Tiedolla johtaminen Seuranta- ja raportointijärjestelmän ja indikaattoreiden kehittäminen Hyvinvointitavoitteiden määrittely kuntastrategiaan, tavoitteiden toimeenpano Tiedolla johtaminen Hyvinvointikertomuksen valmistelu Tiedolla johtaminen Tavoitteiden toteutumisen ja talouden seuranta ja arviointi Säännöllinen hyvinvoinnin ja palvelujen tilan raportointi valtuustolle ja johtoryhmälle Osaamisen vahvistaminen Yhteisistä käytännöistä sopiminen Hyvien käytänteiden käyttöönotto Eri hallinnonalojen ammattilaisten osaamisen varmistaminen, koulutukset Vaikutusten ennakkoarvioinnin koordinointi Vaikutusten ennakkoarvioinnin (EVA) käytännöistä ja käyttöönotosta sopiminen Alueellinen yhteistyö, kumppanuudet, osallisuus Alueellisten sopimusten ja tehtävien valmistelu johtoryhmälle Alueellisesta ja järjestöyhteistyöstä sekä kumppanuuksista vastaaminen

27 Hyvinvointikertomuksen valmistelumatriisi, aikataulutus TerPS2 - SH - 2013-201427

28 Sähköinen vaikutusten ennakkoarviointi vahvistaa tiedolla johtamista sähköinen EVA www.hyvinvointikertomus.fi –sivuille saadaan kevään 2014 aikana myös sähköinen vaikutusten ennakkoarviointi –työväline (sähköinen EVA) www.hyvinvointikertomus.fi Sähköinen EVA Sähköinen EVA on valmistelijoiden työväline, jolla helpotetaan esille nousseiden vaihtoehtojen, päätösesitysten ja tavoitteiden vaikutusten arviointia etukäteen, jo valmistelun alkuvaiheesta alkaen ja madalletaan kynnystä ennakkoarvioinnin säännölliseen käyttöön

29 Summa summarum… 29 Väestön terveys- ja hyvinvointitieto kootaan paikallisen ja alueellisen tietotarpeen mukaan Väestön hyvinvointitarpeita ja toisaalta myös päätösten vaikutuksia ennakoidaan hyvinvointitiedon avulla Vuosittaiseen raportointiin kunnan omista tietojärjestelmistä nopeasti reagoivia mittareita Käsitys väestön eri ikäryhmien hyvinvoinnin lähtökohdista tulee siirtää toimintaan, muutoin käydään vain loputonta keskustelua Anna muutokselle aikaa Hyvinvoinnin edistäminen on myös vahvaa vuorovaikutusta ja viestintää…mutta ennen kaikkea: sinnikäs työ kantaa hedelmää! Näe suuret linjat, tee pieniä asioita. Kiinalainen viisaus TerPS2 - SH - 2013-2014


Lataa ppt "Sähköinen hyvinvointikertomus, EVA ja vuosikellot johtamisen, suunnittelun ja arvioinnin työvälineinä TerPS2 Suvi Helanen 2014."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google