Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Koneturvallisuuden standardit. Metalliteollisuuden Standardisointiyhdistys ry (METSTA ry) METSTA ry Metalliteollisuuden Standardisointiyhdistys ry (METSTA.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Koneturvallisuuden standardit. Metalliteollisuuden Standardisointiyhdistys ry (METSTA ry) METSTA ry Metalliteollisuuden Standardisointiyhdistys ry (METSTA."— Esityksen transkriptio:

1 Koneturvallisuuden standardit

2 Metalliteollisuuden Standardisointiyhdistys ry (METSTA ry) METSTA ry Metalliteollisuuden Standardisointiyhdistys ry (METSTA ry) vastaa teknologiateollisuuteen kuuluvien kone- ja metallituoteteollisuuden, metallien jalostuksen sekä talotekniikan eurooppalaisesta (SFS-EN ja SFS-EN ISO) ja kansainvälisestä (ISO ja SFS-ISO) sekä kansallisesta standardisoinnista (SFS). SFS ry Suomessa standardeja myy Suomen Standardisoimisliitto SFS ry. SFS:n verkkosivujen www.sfs.fi lisäksi SFS:n oppilaitosportaali www.sfsedu.fi on hyvä tietolähde standardien hakemiseen. Sieltä löytyy myös muuta opintoja tukevaa, standardeja koskevaa materiaalia. www.sfs.fiwww.sfsedu.fi Useat oppilaitokset ovat solmineet online-sopimuksen SFS:n kanssa, jolloin standardeja on saatavilla internet-yhteyden kautta. Kysy online-käytöstä oppilaitoksesi kirjastosta. 7.4.20162

3 Luentomateriaalia koneturvallisuuden standardeista SFS-käsikirja 93-1 Perusteet ja riskinarviointi SFS-käsikirja 93-2 Valikoima olennaisten koneturvallisuusstandardien kumottuja painoksia SFS-käsikirja 93-3 Suojukset, turvalaitteet, hätäpysäytys, odottamattoman käynnistymisen esto SFS-käsikirja 93-4 Koskettamatta tunnistavat turvalaitteet SFS-käsikirja 93-5 Hydrauliikka ja pneumatiikka, paloturvallisuus, hygienia SFS-käsikirja 93-6 Ohjausjärjestelmät SFS-käsikirja 93-7 Ergonomiset periaatteet, henkinen työkuormitus SFS-käsikirja 93-8 Ohjaimet, merkinantolaitteet, merkinantosignaalit, turvamerkinnät SFS-käsikirja 93-9 Koneen käyttäjän voimat, liikkeet ja asennot SFS-käsikirja 93-10 Turvaetäisyydet ja toimintatilan mitoitus SFS-käsikirja 93-11 Kulkutiet SFS-käsikirja 93-12 Pintalämpötilat ja lämpöolot SFS-käsikirja 93-13 Aineiden päästöt, säteily SFS-käsikirja 93-14 Tärinän hallinta ja mittaus SFS-käsikirja 93-15 Meluntorjunnan perusteet, melualtistus SFS-käsikirja 93-16 Melunmittauksen perusstandardit SFS-käsikirja 93-17 Sanasto SFS-käsikirja 93-18 Säädökset 7.4.20163 METSTA ry on laatinut tämän oppimateriaalin tukemaan materiaaleihin liittyvää opetusta ja harjoitustöiden tekemistä. Tarkoituksena on antaa opiskelijoille lisätietoa alan standardeista ja opettaa hyödyntämään niitä. Kalvosarjassa on esitelty aihealueen keskeisiä standardeja, niiden periaatteita ja tärkeimpiä käsitteitä. Kalvosarjan tueksi on julkaistu seuraava koneturvallisuuden käsikirjasarja: Tämä materiaali on päivitetty viimeksi 7.4.2016. Varmista tiedon oikeellisuus ja ajantasaisuus voimassaolevista standardeista. © Metalliteollisuuden standardisointiyhdistys ry, 2016. Aineiston käyttö kaupallisiin tarkoituksiin kielletty.

4 1. PERUSTEITA 7.4.20164

5 Koneen valmistajaa koskeva lainsäädäntö Koneen valmistajaa koskee EU:n konedirektiivi 2006/42/EY Konedirektiivi 2006/42/EY on saatettu Suomessa voimaan valtioneuvoston asetuksella koneiden turvallisuudesta 400/2008 (koneasetus). Koneasetuksessa annetaan vain olennaiset turvallisuutta koskevat vaatimukset. Koneen valmistajan voi olla vaikea soveltaa lainsäädännön vaatimuksia sellaisenaan. Siksi yksityiskohtaisemmat turvallisuusvaatimukset esitetään konedirektiivin suhteen yhdenmukaistetuissa koneturvallisuusstandardeissa Muuta olennaista lainsäädäntöä voivat olla esim. painelaitedirektiivi, pienjännitedirektiivi jne. Niistä saat lisätietoa sivulta http://www.newapproach.org/Directives/DirectiveList.asp http://www.newapproach.org/Directives/DirectiveList.asp 7.4.20165

6 Yhdenmukaistetut koneturvallisuusstandardit Standardeilla ei ole automaattisesti mitään suhdetta lainsäädäntöön, ennen kuin niihin on viitattu EU:n virallisessa lehdessä (EUOJ, EU Official Journal). Luetteloa päivitetään muutaman kerran vuodessa. Voit tarkastaa virallisen lehden luettelon yhdenmukaistetuista koneturvallisuusstandardeista osoitteessa: http://ec.europa.eu/growth/single-market/european- standards/harmonised-standards/machinery/index_en.htm Yhdenmukaistettujen koneturvallisuusstandardien soveltaminen on vapaaehtoista, mutta niiden soveltaminen takaa vaatimustenmukaisuudenolettamuksen (= ei yllättäviä esteitä koneen markkinoille pääsylle.) 7.4.20166

7 Vaatimustenmukaisuusolettamus Jos kone on valmistettu sellaisen yhdenmukaistetun standardin mukaisesti, jonka viite tai viitetiedot on julkaistu Euroopan unionin virallisessa lehdessä, sen oletetaan täyttävän kyseisen yhdenmukaistetun standardin kattamat olennaiset terveys- ja turvallisuusvaatimukset. (2006/42/EY artikla 7 kohta 2) http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006L0042&from=EN 7.4.20167

8 Toinen tie Valmistajan ei ole pakko soveltaa yhdenmukaistettuja standardeja eikä hän sinänsä toimi väärin näin tehdessään Syynä voi olla esimerkiksi se, että kaikille tuotteille ei löydy sopivaa standardia. Näin on esim. uusien innovaatioiden kohdalla Jos valmistaja ei käytä yhdenmukaistettua standardia, hänen on osoitettava muuta kautta, että konedirektiivin vaatimukset täytetään Käytännössä tämä tarkoittaa huolellisen riskin arvioinnin tekemistä sekä laskelmia, analyysejä ja testejä jne. Tämä voi olla työlästä, mutta uusien tuotteiden kohdalla välttämätöntä. HUOM. Riskin arviointi on tehtävä, vaikka käytetään yhdenmukaistettuja standardeja! 7.4.20168

9 Tuotteen markkinoille saattamisen vaiheet 1 Tunnista tuotetta koskeva lainsäädäntö, ts. kuuluuko se koneasetuksen luettelemiin tuotteisiin 2 Varmista, koskeeko tuotetta jokin toinenkin direktiivi 3 Varmista, että turvallisuusvaatimukset täytetään 4 Suorita riskin arviointi 5 Suorita validointi (ts. valmiin tuotteen turvallisuusratkaisut varmennetaan esim. testaamalla) 6 Kokoa tekninen tiedosto 7 Laadi vaatimustenmukaisuusvakuutus 8 Kiinnitä CE-merkki tuotteeseen 7.4.20169

10 Koneturvallisuuden standardien kolmiportainen hierarkia: 7.4.201610 A-tyypin standardi (ISO 12100) B-tyypin standardi (turvallisuusnäkökohta tai suojaustekninen laite) C-tyypin standardi (konekohtainen turvallisuusstandardi)

11 A-tyypin standardi (turvallisuuden perusstandardi) –Perusteet, suunnitteluperiaatteet ja yleiset näkökohdat kaikkiin koneisiin sovellettaviksi. A-tyypin standardit ovat: SFS-EN ISO 12100 (terminologia, perusteet ja tekniset periaatteet) sekä SFS-EN ISO 14121-1 (riskin arviointi). B-tyypin standardi (turvallisuuden ryhmästandardi) –Käsitellään yhtä turvallisuusnäkökohtaa tai suojausteknistä laitetta. B1-tyypin standardit koskevat tiettyjä yksittäisiä turvallisuus näkökohtia (esim. turvaetäisyyksiä, pintalämpötiloja, melua). B2-tyypin standardit koskevat suojausteknisiä laitteita (esim. kaksinkäsinhallintalaitteita, toimintaankytkentälaitteita, suojuksia). C-tyypin standardi (konekohtainen turvallisuusstandardi) –Koneen tai koneryhmän yksityiskohtaisia turvallisuusvaatimuksia (esim. maansiirtokoneet, pakkauskoneet, kuljettimet, pumput, nosturit,…). 7.4.201611

12 2 KONETURVALLISUUDEN A- STANDARDI ISO 12100 7.4.201612

13 SFS-EN ISO 12100 (A-tyypin standardi) Sanasto ja yleinen strategia riskien pienentämiseen Tekniset periaatteita turvallisten koneiden suunnittelemiseksi Riskin pienentäminen Luontaisesti turvalliset suunnittelutoimenpiteet Suojaustekniset toimenpiteet ja täydentävät suojaustoimenpiteet Käyttöä koskevat tiedot 7.4.201613

14 Vaaratekijöitä Mekaaniset vaarat Sähköstä ja lämpötilasta johtuvat vaarat Melun ja tärinän aiheuttamat vaarat Materiaalien ja aineiden aiheuttamat vaarat Ergonomisen suunnittelun puutteet Liukastumis-, kompastumis- ja putoamisvaarat Näiden lisäksi on vielä vaarojen yhdistelmät, säteilyn aiheuttamat vaarat ja käyttöympäristöön (tuuli, lumi, salamointi,…) liittyvät vaarat. 7.4.201614

15 7.4.201615 Ote standardin SFS-EN ISO 12100 kuvasta 2. Riskin pienentämisprosessi suunnittelijan näkökulmasta.

16 Koneen raja-arvot Raja-arvojen määrittämisessä tulee ottaa huomioon koneen koko elinkaari. Jokaisen elinkaaren vaiheessa tulee seuraavat näkökohdat huomioida: a) käyttörajat (koneen toimintatavat, käyttäjäkunta,…) b) tilarajat (liikkeen laajuus, koneen kanssa vuorovaikutuksessa olevien henkilöiden vaatima tila,…) c) aikarajat (koneen tai sen osien elinikä, huoltovälit) d) muut raja-arvot (käyttöympäristö, puhtaanapito,…). 7.4.201616

17 Riskin arviointi Riskin arvioinnin vaiheet: - koneen raja-arvojen määrittäminen - vaaran tunnistaminen - riskin suuruuden arviointi - riskin merkityksen arviointi. 7.4.201617 Standardin SFS-EN ISO 12100 Kuva 1

18 Vaarojen tunnistaminen Koneen raja-arvojen määrittämistä seuraa järjestelmällinen, koneen koko elinkaaren eri vaiheiden kattava, vaarojen ja vaaratilanteiden tunnistaminen: a) kuljetus, kokoonpano ja asennus b) käyttöönotto c) käyttö d) käytöstä poisto, purku ja hävittäminen. 7.4.201618

19 Riskin suuruuden arviointi Jokaiselle vaaratilanteelle on suoritettava riskin suuruuden arviointi. Riskin suuruus muodostuu oheisen kuvan osatekijöistä (SFS-EN ISO 12100 kuva 3): 7.4.201619

20 Riskin merkityksen arviointi Riskin suuruuden arvioinnin jälkeen arvioidaan sen merkitystä ja päätetään, että tarvitaanko riskin pienentämistä. Jos riskin merkityksen arviointi johtaa riskin pienentämiseen  on suoritettava uusi (riskin arvioinnin) iteraatiokierros, jossa varmistetaan, että toteutettu riskin pienentäminen on riittävää tai että uusia vaaroja ei synny. 7.4.201620

21 SFS-ISO/TR 14121-2 Sisältää käytännön esimerkkejä (menetelmiä) sovellettavaksi vaarojen tunnistamisessa sekä riskin suuruuden että merkityksen arvioinnissa. Esimerkit avustavat myös riskin arvioinnin suorittamisen dokumentoinnissa. 7.4.201621 Kuva A.2 (ISO/TR 14121-2) Kuva A.4 (ISO/TR 14121-2)

22 Riskinarviointilomake Esimerkki vaaran tunnistamiseen käytettävästä lomakkeesta (taulukko A.1, SFS-ISO/TR 14121-2). 7.4.201622

23 Riskin suuruuden arvioinnissa 7.4.201623 Riskin suuruuden arvioinnissa voidaan käyttää tukena, teknisessä raportissa SFS-ISO/TR 14121-2 mainittuja riskin suuruuden arvioinnin työkaluja, joita ovat: riskimatriisi riskigraafi numeerinen pisteytys määrällinen riskin suuruuden arviointi. Teknisen raportin SFS-ISO/TR 14121-2 taulukko A.3. Riskin suuruuden arviointimatriisi.

24 3 KONEIDEN SÄHKÖLAITTEISTOJEN TURVALLISUUS 7.4.201624

25 SFS-EN 60204-1:2006 Määrittelee koneiden sähkölaitteistolle vaatimuksia ja suosituksia tarkoituksena edistää: - henkilöiden ja omaisuuden turvallisuutta - ohjauksen ja sen aiheuttaman toiminnan yhdenmukaisuutta - huollon helppoutta. 7.4.201625

26 SFS-EN 60204-1:2006 sisältää mm. vaatimuksia, jotka koskevat: - syöttöjohtimien liitäntöjä, erotus- ja katkaisulaitteita - suojausta sähköiskulta - laitteiston suojaamista - potentiaalintasausta - ohjauspiirejä ja toimintoja - jne. 7.4.201626

27 Muita keskeisiä sähkölaitteistojen turvallisuutta koskevia standardeja SFS-EN 60529+A1 Sähkölaitteiden kotelointiluokat (IP- koodi). SFS-EN 61310:2008 Koneturvallisuus. Merkinantaminen, merkitsemisen ja vaikuttaminen. SFS-EN 60073:2003 Ihmisen ja koneen välisen rajapinnan perus- ja turvallisuusperiaatteet. Merkinantolaitteiden ja ohjaimien koodaus. 7.4.201627

28 Muita keskeisiä sähkölaitteistojen turvallisuutta koskevia standardeja SFS-EN 60447:2004 Perus- ja turvallisuusperiaatteet ihmisen ja koneen väliselle rajapinnalle, merkinnöille ja tunnistamiselle. Ohjausperiaatteet. SFS-EN 60947-5-5 Ohjauspiirin laitteet ja kytkinelementit. Mekaanisella lukitustoiminnolla varustetut sähköiset hätäpysäytyslaitteet. 7.4.201628

29 4 KONEIDEN ERGONOMIAN PERUSTEET 7.4.201629

30 SFS-EN 614-1+A1 Perusteet Määrittelee ergonomiset suunnitteluperiaatteet, standardia SFS-EN ISO 12100 yksityiskohtaisemmin, sekä esittää perusperiaatteen ergonomisen lähestymistavan integroimiseksi osaksi koneen suunnittelua. 7.4.201630

31 Ergonomiastandardien osa-alueita 7.4.201631

32 Koneen suunnitteluprosessin aikana suoritettavat ergonomiset tehtävät Ote standardin SFS-EN 614-1+A1 taulukosta 1. 7.4.201632

33 5 KONEIDEN TURVAETÄISYYDET 7.4.201633

34 Turvaetäisyyksien lukuarvoja koneiden vaaravyöhykkeille ulottumisen estämiseksi SFS-EN 13857:2008 Määrittelee turvaetäisyyksien lukuarvoja koneiden vaaravyöhykkeille ulottumisen estämiseksi. Etäisyyksiä sovelletaan, kun riittävä turvallisuus voidaan saavuttaa pelkästään niiden avulla. 7.4.201634 1vaaravyöhyke 2vertailutaso 3 suojarakenne avaaravyöhykkeen korkeus bsuojarakenteen korkeus cvaakasuora turvaetäisyys vaaravyöhykkeeseen

35 SFS-EN 13857 sisältää taulukot: - ulottuminen suojarakenteiden yli – pieni riski - ulottuminen suojarakenteiden yli – suuri riski - ulottuminen ympärille liikkeen ollessa rajoitettu - ulottuminen ympärille täydentävien suojarakenteiden rajoittaessa - ulottuminen säännöllisen muotoisten aukkojen läpi - ulottuminen säännöllisen muotoisten aukkojen läpi alaraajoilla - etäisyydet alaraajojen pääsyn ollessa rajoitettuna. 7.4.201635

36 SFS-EN 13857 esimerkki Ote standardin SFS-EN 13857:2008 taulukosta 5. Ulottuminen säännöllisen muotoisten aukkojen läpi. 7.4.201636

37 SFS-EN 13857 esimerkki Ote standardin SFS-EN 13857:2008 taulukosta 3. Ulottuminen ympärille liikkeen ollessa rajoitettu. 7.4.201637

38 SFS-EN 349+A1 vähimmäisetäisyydet kehon osien puristumisvaaran välttämiseksi Määrittelee vähimmäisetäisyyksien lukuarvoja kehon osien puristumisvaaran välttämiseksi. 7.4.201638 Ote standardin SFS-EN 349+A1 taulukosta 1. Mitat millimetreissä.

39 6 KONEIDEN MUUTAMIA KESKEISIÄ TURVATOIMINTOJA 7.4.201639

40 SFS-EN ISO 13850:2015 Hätäpysäytys Sisältää koneen hätäpysäytyksen toiminnalliset vaatimukset ja suunnitteluperiaatteet riippumatta siitä, että millä energiamuodolla toimintoa ohjataan. Standardi ei koske seuraavia koneita: - koneita, joiden varustaminen hätäpysäytyksellä ei vähentäisi riskiä - kannettavia käsikoneita ja käsin ohjailtavia koneita. (Koneen käyttäjä normaalisti ohjaa konetta jatkuvasti – erillinen painike koneen saattamiseksi pysäytystilaan ei tee pysäyttämistä nopeammaksi.) 7.4.201640

41 SFS-EN ISO 13850:2015 Hätäpysäytys Hätäpysäytyksen on toimittava jonkin seuraavan pysäytysluokan mukaisesti: Pysäytysluokka 0 – välitön tehonsyötön katkaisu toimilaitteelle (-laitteille), tai – vaarallisten osien ja niiden toimilaitteiden mekaaninen irtikytkeminen (irrotus) toisistaan sekä tarvittaessa jarrutus. Pysäytysluokka 1 –Hallittu pysähtyminen säilyttäen tehonsyöttö toimilaitteelle (-laitteille) pysähtymisen aikaan saamiseksi sekä tehonsyötönkatkaisu, kun pysähtyminen on saatu aikaan. 7.4.201641

42 SFS-EN ISO 13850:2015 Hätäpysäytys Hätäpysäytyslaitteiden toiminnallisuus: –pysäytyskäskyn jäätävä voimaan kun laitteeseen vaikuttaminen lakkaa ("lukkiutuminen") –pysäytyskäsky kuitattava manuaalisesti siltä paikalta, jolta hätäpysäytyskäsky pantiin alulle –kuittaus ei saa aiheuttaa koneen uudelleen- käynnistymistä, vaan ainoastaan sallia uudelleenkäynnistämisen. 7.4.201642

43 SFS-EN 1037+A1 Odottamattoman käynnistyksen estäminen Sisältää rakenteellisia turvallisuustoimenpiteitä koneen odottamattoman käynnistyksen estämiseksi, joka voi aiheutua kaiken tyyppisistä energian lähteistä: - tehonsyötöstä (esim. sähkö, hydrauliikka, paineilma) - varastoituneesta energiasta (esim. painovoima, kokoonpuristuneet jouset) - ulkoisista vaikutuksista (esim. tuuli). 7.4.201643

44 SFS-EN 1037+A1 Odottamattoman käynnistyksen estäminen Odottamattoman käynnistyminen voidaan estää standardin SFS-EN 1037+A1 mukaan: energialähteistä erottamalla (sähkön syötölle pistokytkimet, vastaavat hydrauliset, pneumaattiset, mekaaniset laitteet, avaimet, erikoistyökaluilla avattavat kotelot,…) energian purkamisella (liikkuville osille jarrut, mekaaniset pidätinlaitteet, sähköiset purkupiirit, venttiilit,…) muilla odottamattoman käynnistyksen estämisen menetelmillä (järjestelmän rakenne, rakenneosien suunnittelu, sijoittelu ja valinta,…). 7.4.201644

45 Lisätietoa koneturvallisuudesta ja koneturvallisuuden standardeista Koneturvallisuuden standardien esite: http://www.metsta.fi/julkaisut/esitteet.php http://www.metsta.fi/julkaisut/esitteet.php A- ja B-tyypin standardit SFS-luettelossa: ICS-ryhmä 13.110 Koneturvallisuus: https://sales.sfs.fi/fi/index/hakutulos.html.stx https://sales.sfs.fi/fi/index/hakutulos.html.stx METSTA koneturvallisuuden teemasivut http://www.metsta.fi/www/koneturvallisuuden_teemasivut/ 7.4.201645

46 7.4.201646


Lataa ppt "Koneturvallisuuden standardit. Metalliteollisuuden Standardisointiyhdistys ry (METSTA ry) METSTA ry Metalliteollisuuden Standardisointiyhdistys ry (METSTA."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google