Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 1 YLEISTÄ MELUA VAIMENTAVISTA PÄÄLLYSTEISTÄ 25.10.2007.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 1 YLEISTÄ MELUA VAIMENTAVISTA PÄÄLLYSTEISTÄ 25.10.2007."— Esityksen transkriptio:

1 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 1 YLEISTÄ MELUA VAIMENTAVISTA PÄÄLLYSTEISTÄ 25.10.2007

2 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 2 KAIKKI NE PÄÄLLYSTEET JA PÄÄLLYSTETUOTTEET, JOIDEN SUHTEITUKSESSA ON PYRITTY TAVANOMAISTA PÄÄLLYSTETTÄ ALHAISEMPAAN RENGASMELUTASOON MELUA VAIMENTAVA PÄÄLLYSTE TERMINÄ? MÄÄRITELMÄT VAIHTELEVAT!

3 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 3 Liikennemelu on iso ongelma 170 miljoonaa EU15-kansalaista kärsii vakavasti liikennemelusta Heistä 50 miljoonaa asuu yli 65 dB:n alueella

4 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 4 Tietoja Tanskasta 700 000 tanskalaista kärsii yli 55 dB melusta 150 000 tanskalaista kärsii yli 65 dB melusta 90 % melusta kärsivistä asuu kunnallisten teiden läheisyydessä Liikennemelu aiheuttaa vuosittain 200…500 ennenaikaista kuolemaa

5 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 5 Melun vaikutus asuntojen hintaan Kun asunto sijaitsee yli 55 dB:n alueella, alentaa 1 dB:n melutason nousu asunnon hintaa 1,2 … 1,6 %. Jos melutaso saadaan vähenemään 5 dB, nousee asunnon arvo siis 6…8 %.

6 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 6 Melun vaikutus terveyteen Kommunikaatiovaikeudet Päänsärky Kohonnut verenpaine Kohonnut sydänkohtauksen riski Hormonaaliset ongelmat Stressi Univaikeudet

7 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 7 L = äänitaso desibeleinä [dB] p = äänenpaine [Pa] p 0 = vertailuäänenpaine 2*10 -5 Pa ÄÄNEN MATEMAATTINEN MÄÄRITTELY: ÄÄNENPAINEEN KAKSINKERTAISTUMINEN VASTAA KOLMEA DESIBELIÄ IHMISKORVA EROTTAA NOIN YHDEN DESIBELIN ERON IHMISKORVA AISTII 8-10 dB:n ERON MELUN KAKSINKERTAISTUMISENA

8 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 8 Rengasmelu dominoi, kun nopeus on yli 40 km/h Ihmiskorva on herkin 1000 Hz:n taajuiselle melulle. Rengasmelussa juuri se taajuus korostuu

9 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 9 Tieliikennemelun alentamiskeinot -nopeuden alentaminen -raskaan liikenteen rajoittaminen - melua vaimentavat päällysteet -meluseinät ja -vallit

10 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 10 Nopeuden alentaminen 70 km/h:stä 60 km/h:in1,8 dB 60 km/h:stä 50 km/h:in 2,1 dB 50 km/h:stä 40 km/h:in 1,4 dB

11 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 11 Raskaan liikenteen rajoittaminen Yksi kuorma-auto aiheuttaa melua yhtä paljon kuin kymmenen henkilöautoa Jos raskaan liikenteen osuus on 10 %, aiheuttaa se melusta 50 %.

12 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 12 PERINTEISESTI TIELIIKENTEEN MELUA ON TORJUTTU ERILAISIN MELUESTERAKENTEIN, JOTKA... OVAT KALLIITA... VAATIVAT PALJON TILAA... EIVÄT AINA SOVI YMPÄRISTÖÖNSÄ... OVAT ALTTIITA ILKIVALLALLE... OVAT SEKUNDÄÄRINEN RATKAISU  MELUN LÄHTEESEEN VAIKUTTAMINEN?

13 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 13 Meluaita voi vähentää melua jopa 10 dB

14 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 14 RENGASMELU VAIKUTTAA: -akselipaino -rengaspaine -ajoneuvon rakenne -renkaan rakenne -renkaan koko -renkaan lämpötila -kulutuspintakuvio -pintamateriaali -tien pinnan laatu ja lämpötila

15 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 15 RENGASMELUUN VAIKUTTAVAT PÄÄLLYSTEEN OMINAISUUDET: - PÄÄLLYSTEEN PINTARAKENNE - HUOKOISUUS - HUOKOISEN KERROKSEN PAKSUUS - RENKAAN JA TIEN VÄLINEN ADHEESIO - PINTARAKENTEEN JÄYKKYYS

16 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 16 HILJAISTEN PÄÄLLYSTEIDEN TALOUDELLISUUS: - TIENPITÄJÄN KUSTANNUKSET KASVAVAT - YHTEISKUNTATALOUDELLISESSA MIELESSÄ HILJAINEN PÄÄLLYSTE ON USEIN KANNATTAVA VALINTA HALUKKUUS MAKSAA ?

17 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 17 Investointien kannattavuus InvestointiInvestointi €/vuosiMääräSosioekonominen tulos €/vuosi Avoin 2- kerrosasfaltti 143 M€4000 km+269 M€ -”- 31 M€ 850 km+223 M€ Ohut melua vaimentava asf. 60 M€4000 km+221 M€ -”- 10 M€ 850 km+146 M€ Ikkunoiden vaihto 56 M€135000+176 M€ -”- 7 M€ 20000+ 49 M€

18 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 18 Investointien kannattavuus Nopeuden alentaminen 01700 km- 46 M€ Nopeuden alentaminen 0 164 km + 43 M€ Meluaidat 191 M€ 700 km - 109 M€ -”- 44 M€ 150 km + 15 M€ Renkaiden vaihto yksityisiä kust. 1 dB kaikki+ 46 M€ Uudet moottorityksityisiä kust. 1 dB kaikki+ 105 M€

19 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 19 RAHOITTAJAT: Lars Forstén, Lemminkäinen Oyj (puheenjohtaja) Tom Warras, Tekes Tapio Tölli / Keimo Komulainen, Tieliikelaitos Pertti Peltomaa, NCC Roads Oy Seppo Kauppinen, Valtatie Oy Kari Lehtonen ja Mats Reihe, Tiehallinto Pekka Isoniemi, Helsingin kaupunki Jarmo Takaloeskola, Espoon kaupunki Petteri Nieminen, Turun kaupunki TUTKIJAT: (johtoryhmä) Jarkko Valtonen, TKK Tielaboratorio Marko Kelkka (sihteeri) TKK Tielaboratorio HILJA-PROJEKTIN JOHTORYHMÄ: YHTEISTYÖTAHOT: TKK Auto- ja työkonetekniikan laboratorio Suomen Akustiikkakeskus Oy Valtion teknillinen tutkimuskeskus Tieliikelaitos, tieto- ja asiantuntijapalvelut TUTKIJAT: Ilmo Hyyppä, Nina Raitanen TKK/Tie Panu Sainio TKK/Auto

20 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 20 TAVOITTEET: Miten paljon tieliikenteen aiheuttamaa melua voidaan vähentää hiljaisilla päällysteillä? Miten käy kulutuskestävyyden? Millä mittausmenetelmillä meluominaisuudet voidaan osoittaa?  Laatuvaatimukset OMINAISUUDET MITTAUSMENETELMÄT MELUNLASKENTAMALLIT Miten hiljaisten päällysteiden melua vähentävä vaikutus otetaan huomioon melunlaskentamalleissa?

21 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 21 KOKEMUKSET SUOMESSA: 1999: Kehä III: SMA 5 ja TINO 2000: Kulomäentie (Vantaa): SMA 5 Kehä I: SMA 5 ja SMA 11 VT 3: SMA 5

22 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 22 HELSINKI vt 1 kt 51 vt 3 kt 45 vt 4 mt 170 ITÄKESKUS VUOSAARI MERIPELLONTIE, HELSINKI KVL ~ 23000 50/60 km/h KUNNALLIS- NEUVOKSENTIE JUORUMÄENKUJA PUOTILANTIE VUOSAARI Paksut rakenteet Ohuet rakenteet LemminkäinenTieliikelaitosNCC Roads ValtatieTieliikelaitosValtatie LemminkäinenTieliikelaitos ValtatieValtatie (referenssi) Tieliikelaitos

23 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 23 KAARINATIE, KAARINA (2200) KVL ~ 9500 60 km/h TURKU KAARINA vt 10 vt 1 mt 110 vt 9 kt 40 Hämeen valtatie Tieliike- laitos (ref) Lemmin- käinen Tieliike- laitos (ref) Tieliike- laitos Lemmin- käinen

24 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 24 POHJOINEN OHIKULKUTIE, KOKKOLA (749) KVL ~ 4000 60 km/h KOKKOLA vt 8 mt 749 PIETARSAARI LIIKENNEVALOT PÄÄLLYSTEEN KULUMISEN KOETIE SMA 8/B80/Hopiokallio KESKUSTASAIRAALA TULLIMÄKI 250 m 380 m 470 m 345 m SMA 8/B80/Hopiokallio LIIKENNEVALOT SMA 8/B80/Lepplax SMA 8/B120/Hopiokallio REM+ Os.1 Os.4 Os.3 Os.2

25 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 25 POHJOINEN OHIKULKUTIE, KOKKOLA (749) KVL ~ 4000 60 km/h KOKKOLA vt 8 PIETARSAARI mt 749 JÄNISMAA LIIKENNEVALOT RATA MELUN LEVIÄMISEN KOETIE SMA 8 SMA 5SMA 18 430 m 425 m 620 m 610 m REM+

26 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 26 RIIHINIITYNTIE, ESPOO KVL ~ 4500 50 km/h HELSINKI vt 1 mt 120kt 50 mt 101 mt 110 ESPOON KESKUS LEMMINKÄINEN REF LEMMINKÄINEN RFF VALTATIELEMMINKÄINEN TIELIIKELAITOS NCC ROADS RAJATORPANTIE Jupperinkuja Alankotie Palomäenportti 270 540 920 0 770 620 470 320

27 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 27 LOHJA vt 1 vt 25 VIRKKALA KARJAA VT 25 Virkkala, LOHJA KVL ~ 7500 80/100 km/h vt 25/20/500 vt 25/20/1500 Liittymä 850 700 1300 1100 900 Os 3 Os 1 AB 16 Gunnarla Os 2 AB 16 Os 9 Os 10 Os 7 Os 8 Os 6 Os 5 VALTATIE LEMMINKÄINEN INTERASFALTTI Os 4 TIELIIKELAITOS

28 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 28 KIRKKONUMMIkt 51 kt 50 INKOO KT 51 Länsiväylä, KIRKKONUMMI KVL ~ 11000 80/100 km/h kt 51/9/1300 kt 51/9/2300 Hiljainen päällyste SMA 8 SMA 16 1800 TIELIIKELAITOS

29 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 29 STURENKATU, HELSINKI 50 km/h PASILA HELSINKI Töölön- lahti Teollisuuskatu Mäkelänkatu Hämeentie Sturenkatu SMA 8 SMA 16 LEMMINKÄINEN Mäkelänkatu Hämeentie Kangasalantie

30 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 30 YHTEENSÄ… …7 koetietä …48 koeosuutta …noin 13 kaistakilometriä

31 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 31 CPX – Close proximity erillinen mittalaite, jossa melu läheltä rengasta SPB – Stastitical pass by mikrofoni tienlaidassa, n.100 ajoneuvoa mitataan Mittausmenetelmistä olemassa ISO standardi/ luonnos. Suomessa menetelmiä modifioitu

32 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 32 Ohiajomittaus mittaa ajoneuvon kokonaismelua mittaa ajoneuvon kokonaismelua soveltuu maanteillä ja kaduilla käytettäväksi varauksin soveltuu maanteillä ja kaduilla käytettäväksi varauksin yksittäinen auto, kun tutkitaan autoa tai rengasta yksittäinen auto, kun tutkitaan autoa tai rengasta (CB- menetelmä) laaja otos (100+ kpl), jos tutkitaan päällystettä laaja otos (100+ kpl), jos tutkitaan päällystettä (SPB- menetelmä) vastaa sitä tilannetta jossa ihminen kuulee melun vastaa sitä tilannetta jossa ihminen kuulee melunSPB

33 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 33 NOTRA CPX -melunmittausperävaunu CPX

34 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 34 NOTRA ® Soveltuu: - päällysteiden testaukseen ja tutkimukseen - päällysteiden kartoitukseen - renkaiden testaukseen ja tutkimukseen Edut: Edut: - voidaan mitata koko levitystyön matkalla - normaalin liikenteen vallitessa - mittaa rengas-tiekosketuksessa syntyvää melua - tehokas Haitat: - kallis laite - rengasvalinta CPX

35 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 35 Yhteenveto CPX nopea ja tehokas menetelmä tarkistus-, kartoitus- ja seurantamittauksiin CPX nopea ja tehokas menetelmä tarkistus-, kartoitus- ja seurantamittauksiin SPB kuvaa liikenteen kokonaismelupäästöä ajallisesti pidemmältä ajalta SPB kuvaa liikenteen kokonaismelupäästöä ajallisesti pidemmältä ajalta Molemmat menetelmät soveltuvat hieman modifioituina päällysteiden meluominaisuuksien kontrollimittausten tekemiseen Suomessa CPX

36 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 36 mittaukset tehtävä kesä- elokuussa vähintään 24 h sateen jälkeen vuoden ikäiselle päällysteelle Päällysteen kontrollimittauksen ajankohta

37 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 37 KAIKKI NE PÄÄLLYSTEET JA PÄÄLLYSTETUOTTEET, JOIDEN MELUTASO ON 3 dB ALEMPI KUIN ”YLEISESTI KÄYTETYN” PÄÄLLYSTEEN HILJAINEN PÄÄLLYSTE? 100 80 50 40 -2 dB -1,4 dB -5…6 dB -3 dB

38 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 38

39 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 39

40 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 40

41 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 41 DEFORMAATION JA NASTARENGASKULU- MISEN MITTAAMINEN 15 mm

42 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 42 DEFORMAATIO: SMA 16  DEFORMAATIO EI OLE ONGELMA

43 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 43 MERIPELLONTIE: SMA 16 Viacodrän 11 Kulunut puhki

44 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 44 KAARINATIE: SMA 16 SMA 6

45 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 45 RIIHINIITYNTIE: SMA 8 AB 16 Viacodrän 8 11

46 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 46 VIRKKALA: SMA 16 Hiltti A AB 16

47 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 47 MUUT RASITUKSET:

48 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 48 KITKA: Onko hiljainen päällyste sateella liukas ? SMA 16

49 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 49 VEDENLÄPÄISEVYYS: WHISPERPHALT SMA 16 AA 6

50 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 50 MELU- JA KULUMISOMINAISUUDET: RIIHINIITYNTIE: VUODEN IKÄINEN PÄÄLLYSTE

51 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 51 Tanskalaisia tuloksia Saatu aikaan 6 dB hiljaisempia päällysteitä kuin vertailupäällyste AB11t uutena ja jopa 10 dB hiljaisempia kuin kymmenen vuoden ikäinen AB11t CPX-menetelmä soveltuu hyvin ratkaisemaan, missä erityisesti kannattaa levittää melua vaimentavaa päällystettä Makrokarkeus ei korreloi kitkan kanssa Voi olla jopa niin, että pieni maksimiraekoko johtaa parempaan kitkaan

52 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 52 Tanskalaisia tuloksia Avoimet päällysteet tuottavat matalataajuisempaa melua kuin tiivispintaiset päällysteet (350 Hz). Koska ihmiskorva on herkin 1000 Hz:n taajuudelle, voi avoin päällyste olla mittaustulosten mukaan meluisampi kuin vertailupäällyste, mutta ihmiset kokevat avoimen päällysteen melun vähemmän häiritsevänä.

53 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 53 Tanskalaisia tuloksia Vertailu kiveyksiin 40 km/h NORD 2000 referenssi69,6 dB Sileä betonikivi 45 0 67,8 dB Sileä graniittilaatta 45 0 69,4 dB Pieni noppakivi 45 0 74,0 dB Nupukivi 90 0 74,2 dB Suuri nupukivi 90 0 77,8 dB

54 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 54 -PÄÄKADUT -KOKOOJAKADUT -TAAJAMIEN LÄPIKULKUTIET JA OHITUSTIET -KAUPUNKIEN SISÄÄNTULOVÄYLÄT MAHDOLLISIA KÄYTTÖKOHTEITA: 4080 … 100 Vaikuttaminen tehokkainta

55 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 55 Kun parhaat päällystetuotteet vaimentavat melua 8…10 dB, tarkoittaa se samaa kuin liikennemäärän väheneminen viidennekseen tai nopeuden aleneminen 80 km/h:stä 30 km/h:in

56 Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 56 Tanskalainen Gladsaxen kunta on päättänyt, että 70 % uusista päällysteistä tulee olemaan melua vaimentavia Mikä kunta Suomessa ehtii ensin?


Lataa ppt "Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet 25.10.2007 1 YLEISTÄ MELUA VAIMENTAVISTA PÄÄLLYSTEISTÄ 25.10.2007."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google