Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ENORSSI TYÖSEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ 09.-10.09.2009.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ENORSSI TYÖSEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ 09.-10.09.2009."— Esityksen transkriptio:

1 eNORSSI TYÖSEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ 09.-10.09.2009

2 17.9.2016 Monikulttuuristuvat norssit Monikulttuurisuus ohjatussa harjoittelussa Työryhmä: (Ryhmän jäsenet ottavat yhteyttä suluissa mainittuihin norsseihin) Merja Kukkonen Joensuu (Kajaani, Savonlinna) Merja MarjakangasOulu (Rovaniemi) Eeva-Maija NiinistöRauma (Hämeenlinna, Tampere) Jaana Silvennoinen Helsingin normaalilyseo (Viikin normaalikoulu) Annele LaaksonenTurku (Jyväskylä, Kokkola)

3 17.9.2016 Annele Laaksonen, TNK Tilastotietoa:  Ulkomaalaisia 132 600 (2007)  Perusopetuksessa 17 500  Lukiossa 3000  Ammatillisessa peruskoulutuksessa 4500, (2,9 % koko oppilasmäärästä) Ikärakenne: Vieraskieliset 6-12 -vuotiaat yli 12 000; 13-15-vuotiaat 6000; 16-18-vuotiaat 6500 > Vuoden 2025 ennuste (joka viides helsinkiläiskoululainen on maahanmuuttajataustainen)

4 17.9.2016 Työryhmän lähtötilanne Monikulttuurisuus näkyy yhteiskunnassa> koulussa  Maahanmuuttajaoppilaan kohtaaminen, oppimishaasteisiin vastaaminen  Monikulttuurisuus- interkulttuurisuus > lähtökohdat erilaiset norsseista riippuen  Maahanmuuton syyt vaihtelevat kouluittain  (pakolaisuus, turvapaikan hakija, paluumuuttaja, työperäinen maahanmuutto, opiskelun / avioliiton kautta saapuneet ym.)> norssin oppilasaines vaihtelee määrältään ja sisällöltään  Kotoutumisen kannalta merkityksellistä, onko muutto ollut vapaaehtoinen vai pakon alla tapahtunut  Suomi toisena (vieraana) kielenä, S2- opetus/vieraan kielen didaktiikka ! > tavoitteena akateeminen kielitaito, kaksi- tai monikielisyys  > MONIKULTTUURISUUSTAITOJEN KEHITTÄMINEN

5 17.9.2016  Interkulttuurisuuskasvatus ( opetusharjoitteluun) (Banks 1989 ja 1999)

6 17.9.2016 Opettaja tarvitsee kulttuurisensitiivisyyttä kohdatessaan erilaisista konteksteista tulevat lapset /nuoret  tietoa eri kulttuureista ja maailman tilanteesta  pedagogisia taitoja oppimistilanteissa  rohkeutta kysyä ja kyseenalaistaa omaa ajatteluaan  kykyä oikeudenmukaisuuteen  eettinen velvoite rauhan-, ihmisoikeus- ja tasa- arvokasvatukseen  interkulttuurisuus ja kansainvälisyyskasvatus tarkoittavat muutosta koko kouluyhteisössä ja ympäristössä

7 17.9.2016 Annele Laaksonen, TNK Työryhmän tavoitteet  Portaaliin oma otsikko monikulttuurisuudesta > (esim. Monikulttuuristuvat norssit)  Tavoittaa joka norssi yhteyshenkilön avulla  Osallistuminen tutustumis- ja kehittämispäiviin (1-2 päivää): Monikulttuurisuus ohjatussa harjoittelussa Turun normaalikoulussa (viikolla 46, ke ja to) : > Ohjelma: (Monitahoinen näkökulma) - hallinto (rehtori) - etninen opettaja - maahanmuuttajaoppilas (oma koulutuspolku) - luokan-, aineenopettaja, erityisopettaja, S2-opettaja, OHR - opetusharjoittelija, oppituntien seuranta - didaktikko Budjetti n. 12 henkilölle (matka Turkuun + majoitus eNorssilta : 2500 euroa matkat +hotelli, yksiköt maksavat sijaiskulut ?!

8 17.9.2016 Jatkoa: Verkkoluennot Vertaiskohtaaminen opetusharjoittelijoiden välillä (caset) Vertaiskohtaaminen opettajien välillä virtuaalisesti Live-luennot + keskustelu Opettajat vaihtoon norssien välillä Opettaja / opetusharjoittelija kansainvälinen vaihto Tapaamiset talvi- ja kesäpäivien yhteydessä Sähköpostiyhteydet Lähinorssit yhteistyössä Veso-päivät Portaaliin monikulttuurisuustutkimukset ja materiaalit ( S2-opas ) ym.

9 17.9.2016  Työryhmässä sovittu: Ryhmän koordinaattori kaudella 2009-2010 Annele Laaksonen, TNK (½- 1 vvh) Ryhmä sitoutuu toimintaan ja pyrkii lisäämään omalta osin tietoisuutta ja aktiviteettia omassa kouluyhteisössään monikulttuurisuudesta (monikulttuurisuus ohjatussa harjoittelussa) Tavoitteena on saada edustaja (t) joka norssista monikulttuurisuusryhmän toimintaan mukaan.


Lataa ppt "ENORSSI TYÖSEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ 09.-10.09.2009."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google