Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TVT –strategian luonnos TVT –strategiaryhmän luonnos uuden Kasvatus- ja opetustoimen TVT – strategian pohjaksi.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TVT –strategian luonnos TVT –strategiaryhmän luonnos uuden Kasvatus- ja opetustoimen TVT – strategian pohjaksi."— Esityksen transkriptio:

1 TVT –strategian luonnos TVT –strategiaryhmän luonnos uuden Kasvatus- ja opetustoimen TVT – strategian pohjaksi

2 Visio eTaitoa kalastamassa – tietoa ja taitoa hyvillä toimintamalleilla, verkoilla ja välineillä Rohkeus kokeilla ja mahdollisuudet toimia aikaan, paikkaan ja välineeseen sitomatta Avoin, yhteisöllinen, innostunut aktiivinen oppija, joka pystyy luontevasti käyttämään tieto- ja viestintätekniikan ja sosiaalisen median ympäristöjä yhteistoiminnalliseen työskentelyyn oman oppimistyylinsä ja -strategiansa mukaisesti

3 Toiminta-ajatus Kouluyhteisön toimijat hyödyntävät monipuolisesti tieto- ja viestintätekniikan ja median mahdollisuuksia opetuksessa ja oppimisessa. Lapsia ja nuoria kannustetaan toimimaan mediamaailmassa. Tvt- toimintaympäristö on laadukas, avoin ja ajantasainen. Henkilöstö saa riittävän koulutus ja teknisen tuen tukipalveluilta.

4 Tavoite 1; Tieto- ja viestintätekniikka on aktiivisesti pedagogisessa hyötykäytössä sekä tukee yhteisöllistä ja yksilöllistä opiskelua (koulun toimintakulttuurin kehittäminen) työyhteisön tvt-toiminnan kehittäminen opiskelukäytänteiden ja -mallien kehittäminen ja käyttöönotto verkostoituminen

5 Tavoite 2: henkilöstön tvt- ja mediaosaaminen on hyvää, kehittyy opefi-taitotasojen mukaisesti ja osaamista jaetaan (osaamisen kehittäminen ja pedagogiset käytänteet) alue-, koulu- ja henkilökohtaiset kehittämissuunnitelmat kouluttautuminen Osaava-koulutusohjelman hyödyntäminen vertaisoppiminen, mentorointi, jakamisen käytänteet osaamisen kehittymisen arvioinnissa

6 Tavoite 3: tvt-oppimisympäristöä kehitetään aktiivisesti (perusinfrastruktuuri kaikkiin kouluihin) 3.1. Verkkoympäristö Strategiakauden tavoitteena on muuttaa Lappeenrannan päiväkotien ja koulujen verkkoratkaisu sellaiseksi, joka mahdollistaa erilaisten mobiililaitteiden, sormitietokoneiden sekä oppilaiden ja opettajien omien laitteiden (BringYourOwnDevice) käytön päiväkodin ja koulun tiloissa. Verkosta tehdään päätelaiteriippumaton. Päiväkotien ja koulujen verkosta tulee langaton, avoin ja nopea verkko, johon käyttäjä vaivattomasti autentikoituu. Verkkoon tulee pääsy myös käyttäjien omilla mobiililaitteilla, sormitietokoneilla ja kannettavilla tietokoneilla. Verkossa on kaikilla laitteilla tulostusmahdollisuus, mahdollisuus arkistointiin ja dokumentointiin sekä keskeneräisten töiden jatkamiseen ajasta ja paikasta riippumatta, myös vuorovaikutuksellisesti muiden kanssa. Strategiakauden aikana parannetaan päiväkotien ja koulujen langattomien verkkojen kuuluvuusalueita niin, että ne kattavat yksiköiden kaikki tilat. Lisäksi langattomien verkkojen kapasiteettia nostetaan vastaamaan tulevaisuuden lisääntyvää päätelaitteiden määrää. Luokkien esitystekniikkaa parannetaan siten, että opiskelijat ja opettajat pystyvät langattomasti siirtämään käytössään olevien sormitietokoneiden kuvaa ja ääntä projektorille.

7 Tavoite 3: tvt-oppimisympäristöä kehitetään aktiivisesti (perusinfrastruktuuri kaikkiin kouluihin) 3.2. Laiteympäristö Verkkoympäristö mahdollistaa jatkossa käyttäjien omien laitteiden käytön. Verkkoympäristö ei rajoita käytettävää käyttöjärjestelmää. Opettajien käytössä suositaan kannettavia tietokoneita ja sormitietokoneita. Jatkossa myös suositaan ja tuetaan opettajia ottamaan vastuu käytössään olevasta tietokoneesta. Näihin työasemiin opettajille voidaan antaa ylläpito- / asennusoikeudet (esim. ohjelmistopäivitysten osalta). Myös käyttäjien omien laitteiden käyttöä suositaan ja tuetaan. Sormitietokoneiden käyttö kouluissa tulee lisääntymään tulevina vuosina. Opettajat ja oppilaat omaksuvat ne työskentelyvälineikseen. Sormitietokoneet ja niiden ohjelmistot sekä liitäntäominaisuudet ovat kuluttajien suosimia ja sen vuoksi helppokäyttöisiä myös lapsille. Sormitietokoneet ovat myös heti käytössä, akun kesto on edellä muita, ja se hyödyttää ryhmän/luokan työskentelyä. Strategiakauden aikana lisätään päiväkotien ja koulujen käytössä olevien sormitietokoneiden ja kannettavien tietokoneiden laitemäärää. Laitteiden määrä ja laatu tulee olla sellainen, että laitteet ovat helposti saavutettavissa ja tarvittaessa aina käyttöön otettavissa. Koulujen kiinteiden työasemien kohdalla suositaan päätelaiteratkaisuja niiden vähäisen ylläpitotarpeen ja pienen energiankulutuksen vuoksi. Päätelaiteratkaisuja suositaan atk-luokissa ja niissä tiloissa, joissa on keskitettynä yli neljä kiinteää työasemaa. Luokan perusvarustukseen kuuluvat dataprojektori, dokumenttikamera, äänentoisto sekä opettajalle verkossa oleva tietokone. Luokkia voi myös varustaa tarvittaessa interaktiivisella taululla. Työergonomian kannalta dataprojektoreissa suositaan ultralähiprojisoivia projektoreita, jolloin projektorin valo ei häikäise luokan edessä olevien silmiin. Vihreä tietotekniikka (Green IT) huomioidaan tulevissa laitehankinnoissa. Hankinnoissa suositaan pienen energiankulutuksen omaavia ympäristömerkittyjä tuotteita. Lisäksi hankinnoissa kiinnitetään huomiota laitteiden elinkaareen ja pitkäikäisyyteen. Loppuun käytetyt tietokoneet toimitetaan asianmukaiseen sähkö- ja elektroniikkaromun keräykseen.

8 Tavoite 3: tvt-oppimisympäristöä kehitetään aktiivisesti (perusinfrastruktuuri kaikkiin kouluihin) 3.3. Palvelut Koulujen käytössä olevat sähköiset palvelut toteutetaan pilvipalveluina. Ne ovat päätelaiteriippumattomia ja niihin on oltava pääsy kaikkialta Internetistä. Kasvatus- ja opetustoimi ylläpitää ja tukee Moodle –verkko- oppimisympäristöä keskitetysti. Moodle on käytössä kaikilla luokka-asteilla perusopetuksesta lukioon. Koulut voivat käyttää myös muita Internetin ja sosiaalisen median palveluita. Näihin palveluihin ei järjestetä keskitetysti tukea. Opettajien tulee tällöin perehtyä Opetushallituksen julkaisemaan Sosiaalisen median käyttöehdot opetuksessa –verkkosivustoon. Opettajille hankitaan etätyöpöytäyhteys kaupungin hallintoverkkoon, jotta turvataan heidän pääsynsä henkilöstön sähköisiin palveluihin. Kaupungin sähköposti on luettavissa mobiililaitteilla tai Internet-selaimen kautta.

9 Tavoite 4: oppiminen on ajasta ja paikasta riippumatta ja tukee tulevaisuuden osaamisen taitoja (tulevaisuuden osaaminen) verkko- ja etäopetus tiedonhankintataidot ilmiöpohjainen oppiminen e-oppimateraalit ja -julkaisut, oppimisympäristöt 3d-oppimisympäristöt ja lisätty todellisuus

10 Toimeenpano Strategian toimeenpano toteutetaan Tossu- toimintaympäristöä hyödyntämällä. Tossu- strategiaohjelmiston rinnalle luodaan tvt-Tossu, jonka toimintalogiikka on samankaltainen kuin Tossun. Strategian arvojen ja toiminta-ajatuksen pohjalta alueet ja koulut luovat tavoitteiden mukaisia toimenpiteitä lukuvuosittain. Strategian käyttöönoton yhteydessä aluerehtoreille ja rehtoreille järjestetään koulutustilaisuus


Lataa ppt "TVT –strategian luonnos TVT –strategiaryhmän luonnos uuden Kasvatus- ja opetustoimen TVT – strategian pohjaksi."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google