Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuHannu Jurkka Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
PÄIVYSTYKSEN UUDELLEEN JÄRJESTELY 18.4. 2013 Arto Honkala Forssan seudun terveydenhuollon kuntayhtymä
2
2 FSTKY 2001 lähtien perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoito yhdessä tuottaa alueellaan kaikki terveyspoliittisesti järkevät palvelut kattava hyvin toimiva palvelukokonaisuus kattava yhteinen sairauskertomus
3
3Kaupunki- ja kuntapalvelut 2008 FCG Efeko Kunnan terveyskeskuksen lääkäripalvelut
4
4 Sairaalapalvelut asuinkunnassa Forssa Kaupunki- ja kuntapalvelut 2008 FCG Efeko
5
5 Kaupunki- ja kuntapalvelut 2008 FCG Efeko Kunnan hammaslääkäripalvelut/ Forssa
6
6 Terveyspalveluiden laatu ja saavutettavuus Kuluttajatutkimuskeskus Terveyskeskusten tehokkuutta ja tuottavuutta selittävät tekijät Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (VATT) 1. Kihniön terveyskeskus 2. Malmin terveydenhuoltoalue 3. Forssan terveydenhuoltoalue 64. Kuopion terveyskeskus 141. Tampereen terveyskeskus 189. Helsingin terveyskeskus 191. Oulun terveyskeskus 197. Turun terveyskeskus Viimeinen STAKES:n benchmarkingaineisto Forssan sairaala 4. tehokkain omassa sarjassaan (vuosi 2007)
7
7 Yhteinen päivystys pikalinja (vrt. terveyskeskuspäivystys) hidas linja (vrt. sairaalapäivystys) sairaanhoitajan vastaanotto hammaslääkäripäivystys sairaanhoitaja ohjaa, tarvittaessa konsultoi lääkäriä
8
8 Pikalinja klo 22 saakka joka päivä ohjataan puhelimitse yhteyden ottoon aina hoidon tarpeen arvio (sairaanhoitaja, konsultoi tarvittaessa lääkäriä) ohjeellinen ajanvaraus
9
9 Pikalinja nopeasti katsottavat ns. päivystykselliset asiat myös jos päiväaika ei sovi
10
10 Hidas linja päivystää aina kiireelliset tarkkailuun tai osastolle otettavat ”triage” monipotilastilanteissa
11
11 Ulkoistettu omilla lääkäreillämme optio päivystysvuoroihin ulkoistuksen yleiset ilot ja surut tuttuja pääasiallinen syy ulkoistukseen: maksoi saman kuin oma toiminta ja lisäsi omien pysyvien lääkärien työpanosta päiväaikaan jossa lääkärisuhteen jatkuvuus tärkeä
12
12 Yleistä Päivystyksen toimittava saumattomasti yhteen alueen palvelukokonaisuuden kanssa (osaoptimointi ei riitä) Tarvitaan hyvä vuorovaikutus jatkuvan parantamisen aikaansaamiseksi
13
13 Tuloksia Väestö erittäin tyytyväistä Omat työntekijät tyytyväisiä Rajakustannuksena edullista oletuksella että sairaala tarvitsee jatkuvan etupäivystyksen
14
14 Teesejä tulevaisuutta ajatellen Nykymallimme sopii jatkossakin paikkakunnalle jossa sairaala tarvitsee jatkuvan päivystyksen Päivystävät sairaalat keskittyvät Perusterveydenhuollon ”päivystys” kohti Tanskan mallia (= terveyskeskuksen päivystys puhelinpäivystyksenä) Vanhusten sairaalarallin estäminen vaatii kulttuurin, rakenteiden ja osaamisen parantamista
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.