Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
VIESTINTÄÄ TEKEMÄÄN Viestintää verkossa ja printissä Kouvolan kansalaisopiston auditorio / umh Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
2
Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
Kuka? Ulla Maria Hoikkala Kaakkois-Suomen Leader-toimintaryhmien ja Kaakkois-Suomen ELY_keskuksen yhteisen viestintähankkeen työrukkanen ja tiedottaja ( asti) Toimittaja – SFJ, valokuvaaja Viestintäalan yrittäjänä yli 20 vuotta Toiminut viestinnän ja viestinnän välineiden kouluttajana mm. Haaga-Helia Ammattikorkeakoulussa Helsingissä Pitänyt yli 30 näyttelyä eri puolilla maailmaa Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
3
Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
MITÄ ON VIESTINTÄ? Viestintä ei ole sitä, mitä luulet sanovasi. Viestintä on sitä, mitä ihmiset ottavat sinulta vastaan ja ymmärtävät. Mitä? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
4
Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
Mitä? VIESTINTÄ ON Virallista vs epävirallista. Suoraa vs epäsuoraa. Ihmiseltä ihmiselle. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
5
Viestintää vai tiedottamista?
Mitä? Viestintää vai tiedottamista? Hyvin suunniteltua, tekevän tahon ja vastaanottajan välistä kommunikointia Kohdennettua ja oikea-aikaista Vuorovaikutteista => kaksisuuntainen katu Positiivista ja johdonmukaista Painottaa sisältöä, ei välineitä Tukee tavoitteiden saavuttamista Yksisuuntaista Passiivista Tekevän tahon määrittämää Molemmille on paikkansa ja aikansa. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
6
Organisaatio Yritys Palvelun tuottaja Yhdistys Järjestö
Mitä? KUKA MITÄ KENELLE Organisaatio Yritys Palvelun tuottaja Yhdistys Järjestö Tuotteita Palveluita Tarpeellista Ylellistä Hyödyntöntä Muuten vaan mukavaa Sinulle Minulle Meille Teille Heille KAIKILLE Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
7
Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
Mitä? VIESTIN PERILLEMENO 10 % teksti 15 % kuulo 60 % näkö 15 % maku, haju, tunto Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
8
VIESTINTÄ ON SANOJA 4-vuotias lapsi hallitsee 5 000 sanaa.
Miten? VIESTINTÄ ON SANOJA 4-vuotias lapsi hallitsee sanaa. Aikuinen hallitsee – sanaa. Koulutettu käyttää jopa sanan varastoa. Nykysuomen sanakirjan yksinkertaistettu versio sisältää noin sanaa. Kaikkine vivahteineen suomen kielessä on noin miljoona sanaa. ON SIIS VÄLIÄ, MITEN SANANSA ASETTELEE. Jokaisella oma todellisuutensa. Sitä määrittävät infoähky, jatkuva kiire,arjen pirstaloituminen. Mielikuva – meillä on kaikilla oma tyylimme – ”imagomme”, Sen, jonka haluamme välittää muille. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
9
Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
VIESTINNÄN MUUTTUVAT VÄLINEET ! Ennen paperi • kynä • kirjoituskone • lankapuhelin Nyt mm. Kännykkä • Sähköposti • Facebook • LinkedIn Wikipedia • YouTube • Twitter Blogger • Messenger • Skype Yahoo • Google ja välineitä tulee koko ajan lisää… Mitä? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
10
Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
MUUTOS VIESTINTÄILMAPIIRISSÄ! Ennen Hidas elämänmeno. Puskaradio kulki kylän raitilla. Sosiaalisuus oli pehmeitä arvoja. Istuttiin nokakkain, juotiin kahvit ja asiat tuli hoidettua. Mitä? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
11
Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
MUUTOS VIESTINTÄILMAPIIRISSÄ! Nyt Kiire ja valtava tietoähky. Sosiaalisuus on virtuaalista. Puskaradio on siirtynyt nettiin. Jos kaipaat tietoa – Googleta! Hae Wikipediasta! NÄILLÄ PELIMERKEILLÄ SIIS PELATAAN! Mitä? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
12
Kenelle? Miksi? HANKEVIESTINTÄ ”Julkista tukea saaneista hankkeista on tiedotettava aktiivisesti.” ”Pääasiallisena kohderyhmänä on suuri yleisö.” ”Viestintä pyrkii osaltaan synnyttämään ja ylläpitämään laajamittaista keskustelua maaseudun kehittämisestä.” MITEN SAADA VIESTI PERILLE? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
13
HANKE? MIKÄ HANKE? KYLÄTALO? MISSÄ? KUKA? MIKÄ KYLÄ? MISSÄ? HÄH?
Kenelle? ? ? ? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
14
HANKEVIESTINTÄ Hyvät käytännöt jakoon! Positiivinen julkisuus.
Kenelle? Miksi? HANKEVIESTINTÄ Hyvät käytännöt jakoon! Positiivinen julkisuus. Löydettävä uusi tapa katsoa asioita. Media kiinnostuu ja tietoisuus lisääntyy. Uusia ideoita viriää ja hankkeita syntyy. Kaikkien yhteinen hyvä. MITEN MITATAAN? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
15
Mitä? VIESTINTÄ VERKOSSA Toimijoiden on oltava siellä, missä ihmiset ovat – VERKOSSA. Ihmiset on saatava asian puolelle ja valjastettava sanansaattajiksi. Verkossa toimiminen on vuorovaikutteista. On hyväksyttävä myös kritiikki - se on useimmiten rakentavaa. Media hakee verkosta juttuideoita – kannattaa siis panostaa myös verkkoon. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
16
Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
Viestinnän esteitä Mitä? Resurssit Aikataulutus Miten saada ihmiset liikkeelle? Hanke sanana kokenut inflaation Osaaminen Tiedon pihtaaminen Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
17
MIKSI? KENELLE? MITÄ? => millaisin seurauksin?
Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
18
Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
Miten? OLE LUOVA! OLE AVOIN! Mitä haluat sanoa? Kenelle sen kohdennat? Mitkä ovat tavoitteesi viestinnässä? Kaiva itsestäsi luovuus ja mieti asia uusiksi. Pura sanottavasi osiksi ja rakenna paloista uusi kokonaisuus. Tee asiat eri tavalla kuin ennen. Ajattele sanottavasti aina vastaanottajan, älä itsesi näkökulmasta. Vain sinä ymmärrät itsestäänselvyydet. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
19
Koukuta vastaanottaja!
Miten? Uusi näkökulma ==> koukutus kylän historiasta, persoonista, nähtävyyksistä, kylähulluista, nuorista Tarinallisuus lukijaystävällisyys, helposti ymmärrettävä Miten hanke istuu kokonaisuuteen ja kylään? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
20
Verkkotekstin ja paperitekstin rakenne-ero
Miten? Paperiteksti lineaarinen – alku ja loppu Verkkoteksti epälineaarinen – voidaan hyppiä osiosta toiseen ==> hyvän rakenteen merkitys korostuu Sisältö silmäillään nopeasti Sisältö ei sidottu järjestykseen Lukija etsii, valitsee ja kokoaa haluamansa Jokainen sivu itsenäinen kokonaisuus Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
21
Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
HERKUTELLAAN VIESTINNÄLLÄ! Otsikoi kiinnostavasti. Luo koukuttavaa sisältöä. Käytä kuvia luovasti. Käytä kiinnostavaa kieltä, mutta vältä ylilyöntejä. Miten? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
22
Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
VARO! Miten? Yksityisyyttä Loukkaamasta ketään Jakamasta liikaa tietoa Kuvien vääränlaista käyttöä Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
23
Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
MUISTA! Miten? Viestintäohjeet hankeviestinnässä Logot ja muut rensselit Lisätietoja alueen toimintaryhmiltä, Kaakkois-Suomen ELY-keskuksesta, maaseutu.fi –sivustolta, maaseutuvirastosta Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
24
Kohderyhmäkohtaista viestintää
Miten? Sisäinen viestintä eli omat joukot: Epävirallinen viestintätyyli - nokat vastakkain, sähköposteja, tekstiviestejä, kylän raitilla tapaamisia, some – facebook yms. Rahoittajat: Virallinen viestintätyyli – ohjausryhmät, pöytäkirjat, muistiot, raportit Suuri yleisö, yhteistyökumppanit: Media kehiin - lehtijutut, tiedotteet, seminaarit, työpajat, messutapahtumat, verkkosivut, some Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
25
Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
OMAT JOUKOT Miten? Sisäinen viestintä eli omat joukot: Epävirallinen viestintätyyli nokat vastakkain Sähköposti Tekstiviestit kylän raitilla some – facebook yms. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
26
Rahoittajat ja sidosryhmät
Miten? Virallinen viestintätyyli – Kokoukset ja pöytäkirjat Muistiot tapaamisista Raportit Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
27
Tiedottaminen yleisölle
Miten? Lehtijutut Tiedotteet Seminaarit, työpajat, Messutapahtumat Verkkosivut Sosiaalinen media Facebook YouTube Kuvapalvelut (Flickr jne) Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
28
SUUNNITTELUN MERKITYS Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Miten? ? SUUNNITTELUN MERKITYS Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. ? ? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
29
VIESTINTÄSUUNNITELMA
Kenelle? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
30
Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
NUORET MUKAAN Kenelle? Selvitä, mitä kieltä nuoret puhuvat? Some-kieltä! Missä he viettävät aikaansa? Somessa! Mistä he ovat kiinnostuneita? Somesta! Käytä samoja keinoja. Mene sinne, missä hekin ovat. Tietotekniikka Anna heille vastuuta – he ovat syntyneet känny kädessä ja näppäimistö suussa. He ovat oivallisia yhteistyökumppaneita. Anna heidän suunnitella, mitä voisivat tehdä. Anna heidän kokeilla – mutta pidä huoli rajoista. Vastuu kasvattaa vastuuta. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
31
Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
Miten? TARJOTAAN KOKEMUSTA Nuoria tarvitaan mukaan toimintaan. Nuoret tarvitsevat kokemusta ja vastuuta. Tarjotaan sitä heille! Houkuttele hyvällä lisällä ansioluetteloon! Se kertoo työnantajalle ja opiskelupaikalle hakijan kyvystä tehdä yhteistyötä. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
32
Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
Miten? KOOTUT SELITYKSET Kyllähän kaikki tän tietää. Ei kai me rahaa tähän laiteta? No pannaan seurapalstalle pieni mainos. Mie kirjotan käsin, tekstaan nätisti. Minul on kopiokone kotona. Otetaan sillä. Viedään kaupan seinälle ilmoitus. MIKÄ AVUKSI, JOS SUKSI EI LUISTA? Jokaisella oma todellisuutensa. Sitä määrittävät infoähky, jatkuva kiire,arjen pirstaloituminen. Mielikuva – meillä on kaikilla oma tyylimme – ”imagomme”, Sen, jonka haluamme välittää muille. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
33
Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
Miten? KUN HOMMA EI LUISTA! Asenteet, arvomaailma ja yksilölliset tarpeet vaikuttavat viestin tulkintaan. Ei kerrota ”itsestäänselvyyksiä”. ”Eihän tämä silloinkaan toiminut!” MIKSIKÖHÄN SE EI TOIMINUT? VOIKO ASIAT ILMAISTA TOISIN? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
34
PIELEEN MENI, MUTTA MENKÖÖN!
Miten? PIELEEN MENI, MUTTA MENKÖÖN! Puhumme epäselvästi. Kuuntelemme huonosti. Kirjoitamme sekavasti. Luemme huolimattomasti. Osoitamme ilmeillämme muuta kuin sanoillamme. Ymmärrämme väärin. Ja sitten ihmettelemme, kun homma ei luista! Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
35
Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
Viestitään yhdessä! Yhdessä? Kiitos! Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.